Door de strengere eisen van de FIA krijgen we steeds meer Sahara-landschappen rond de circuits. Veiligheid voor alles! Alleen als er eens eentje vastzit.........dan is ie nog niet weg.
Met een 4*4 of een Manitou lukt dat wel maar je bent algauw een rondje of 2 tot 3 bezig met zo'n reddingsoperatie. Als het ff tegenzit breng je ook nog schade toe aan de wagen als de "trekhoek" wat ongelukkig is.
Tijdens de Worldseries hebben we eens met aantal personen bedacht dat hijskranen eigenlijk de beste oplossing zouden zijn. Gaat veel vlugger, geen trage voertuigen op de baan of in het grind.............en maar 1 persoon die verhoogd risico oploopt. De beste kerel die strop mag bevestigen.
Alleen qua kosten is het niet te doen. De huur van een kraan is stukken hoger.....en de bediening van dat apparaat is al helemaal niet betalen. Daarvoor heb je gekwalificeerde werknemers nodig tegen 150% of 200% toeslag voor de weekenddienst. Daarnaast heb je meer kranen dan als je met Manitou's werkt. De vlucht en het hefvermogen van zo'n kraan is nu eenmaal beperkt.
Blijkt de sjeik van de A1GP precies hetzelfde idee te hebben..........alleen is ie iets slimmer dan ons

Hij doet het met een helicopter.
Quote:
A1GP Tests Helicopter to Clear Accidents
A 1000-horsepower mountain rescue helicopter fitted with a 150-ft iron chain, dubbed “A1 Recovery”, will be tested during the doubleheader at the Emirate country and, if successful, could become a permanent feature of the series.
http://www.speedtv.com/articles/auto/roadracing/21141/
|
Zeer benieuwd naar de resultaten..............