View Single Post
  #18  
Old 15-12-2005, 23:21
KNALFOUR's Avatar
KNALFOUR KNALFOUR is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2003
Posts: 46
Quote:
Originally Posted by kyosti
Nu zijn we ook nog Mitsubishi kwijt, sedert jaren een vaste waarde in het WK en dit veel meer dan andere reams. De veel te grote kosten voor de ontwikkeling van een WRC, idem voor de uitbating (250 britse pond per kompetitie Km), te dure piloten, te veel manches (die volledig hun karakter verloren) veroorzaakten budgetten die mateloos uit de pan swingen.
De kostprijs is zo hoog dat de investering wel moet renderen. Zie maar Peugeot, zolang men met een 206 WRC (die volgens mijn bescheiden mening nooit gehomologeerd had mogen worden vanwege zijn lengte!!) kon grote sier maken, eens overgestapt naar de 307 was het mooie liedje uit. Eerst en vooral is dat ten koste van enkele piloten geweest (Loix...), later ten koste van het volledige programma. Met het schaamrood (of Marlbororood) op de wangen verlaten ze de scene, eens te meer geklopt door hun PSA-zuster, met zeer waarschijnlijk een nog groter budget.

Zelf heb ik het geluk als discrete toeschouwer de rallysport van zeer nabij te volgen en dit sedert 1973 en heb zodoende reeds een en ander gezien.
De achterwiel aangedreven auto's en merken hoef ik hier niet te vernoemen, dicteerden de wet. Voortrekkers waren eerder een zelfzaamheid en werden van het kastje naar de muur gereden.

In 1980,wat toen weinigen beseften, kwam de nekslag voor de rallysport, AUDI presenteerde zijn QUATTRO en domineerde de eerste jaren, de rest van het verhaal kennen jullie allen, we staan voor het seizoen 2006 en het resultaat raakt stilaan bekend.

In 't WK nog twee merken, het EK is intussen een clio-Cup geworden om over het BK maar te zwijgen.
Eén ding is voor mij nu al zeker; geen of toch minder buitenlandse rallyuitstappen volgend jaar, van de vrijgekomen tijd zal ik al mijmerend genieten van mijn vele foto's die ik gedurende velee jaren kon schieten.
Ben ook van in '69 op de rallypaden te vinden.Maar ik deel je mening voor 200% .Ik versta zeker wat je bedoelt met de komst van Audi .Je slaat de nagel op de kop.
Reply With Quote