View Single Post
Old 24-12-2005, 00:17
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Is 2,5% verschil tussen GTB en TA in klasse 2 te verwaarlozen?

Een vraag aan de kenners: Welke verschil, in procenten uitgedrukt, is gerechtvaardigd om te zeggen dat de voormalige klasse GTB en TA in elkaars buurt liggen qua tijden om samn te gaan in de klasse 2?

In dit interview op Pitstop staat namelijk te lezen dat dit het geval zou zijn. E.e.a. heb ik eens vergeleken in een excel-sheet en ik kom tot de conclusie dat er gemiddeld 2.5% verschil is in het nadeel van TA.

Wat en wie heb ik vergeleken?
Van alle wedstrijden heb ik de kwalifcatietijden vergeleken tussen de nr's 1, 2 en 3 van GTB en idem dito voor TA. Van beide klassen heb ik alleen de snelste kwalifcatietijden genomen. De enige wedstrijd die ik niet heb meegenomen in de vergelijking is de 24 uur van Zolder. Ik kan daar online geen tijden meer van terugvinden

Bij elke wedstrijd heb ik de snelste tijd van GTB met die van TA vergeleken. Dit ook voor de plaatsen van 2 en 3. Uiteindelijk heb ik een vergelijking gemaakt tussen de gemiddelde top 3 van GTB met die van TA.

Het prestatie verschil tussen GTB 1 en TA 1 over één seizoen (uitgezonderd 24ur) bedraagt 0.35% in het voordeel van GTB
Voor GTB 2 en TA 2 is dit 3.07% in het voordeel van GTB. Voor de plaats 3 in beide klassen is dit 4,06% in het voordeel van GTB.

Qua top 3 is GTB dus gemiddeld genomen 2.5% sneller dan TA. Voor mij persoonlijk is dat dus geen klein verschil. Uitgaande van dit verschil mag een voormalige TA wagen blij zijn als hij de top 5 haalt van de kwalificaties in de nieuwe klasse 2.

In werkelijkheid ziet het er nog iets slechter uit. Wie is er verantwoordelijk dat het verschil maar 2.5% is? Dat is de machtige V8 van GS Motorsport. Die is zelfs af en toe sneller dan de eerste man in GTB. Gaan we de eerste man van TA en GTB buiten deze vergelijking laten dan is het nadeel voor TA nog een stuk groter t.o.v. GTB.

Het enige wat ik niet kan inschatten is het volgende: Worden TA-wagens in 2006 reglementair "iets" geholpen t.o.v. GTB wagens in 2006? Gewichten, restrictors en dat soort zaken.............een vergelijking tussen 2005 en 2006 is voor mij ff niet mogelijk op dit moment.

Klopt mijn redenatie?
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote