Quote:
Originally Posted by Loeten
Zo'n chroomstrip is dat Bare Metal Foil (BMF)?
|
Inderdaad. En geloof me of niet, maar dat is een pak gemakkelijker aan te brengen dan zo'n laagje verf. En vooral veel mooier en strakker. Ik verklaar me nader door meteen de te volgen werkwijze uit te leggen.
Om geen problemen te krijgen met het zwart schilderen van de ruitrubbers, en vooral om eventuele foutjes gemakkelijk weer weg te werken kan je best je lak eerst 1 à 2 laagjes glansvernis geven. En dan laat je de boel goed doordrogen (minstens een week).
Dan komen de ruitrubbers zelf aan de beurt. Eerst moet je dus de rubbers gewoon in het semi gloss zwart schilderen zoals anders. De kant die tegen de carosserie komt moet mooi recht zijn, de ruitzijde steekt niet zo nauw omdat daar toch nog BMF over komt. Maar als het even fout gaat met het schilderen is er niets aan de hand omdat je met een penseeltje met zuivere white spirit zonder problemen het teveel aan verf kan wegvegen zonder de lak te beschadigen, dank zij de glanslak.
Dan weer alles goed laten drogen. Meer dan anders. Waarom? Omdat je de ruitrubbers intensief gaat "bepotelen" en vooral omdat je er ook nog eens BMF gaat overheen plakken die er later (gedeeltelijk) weer af moet. En om te vermijden dat je verf er weer mee af komt moet ze dus extreem droog zijn.
Dan knip je smalle reepjes BMF, die echter breed genoeg zijn om de ganse ruitrubbers te bekleden. Het is namelijk ongegonnen werk om die folie van de eerste keer op maat te snijden en aan te brengen. Dat kan niemand. Dus kleef je een strip die aan beide kanten een beetje overbreedte heeft. Goed aandrukken met een zachte doek en op het einde eventueel met een tandenstoker om de contouren goed te laten uitkomen. De raamzijde mag gewoon doorlopen tot aan de binnenzijde van de body; dat is zelfs beter vanwege de hechting.
Daarna ga je met een scherp mesje een lijn snijden waar je de chroomstrip wil laten ophouden. Niet op het einde van de ruitrubbers dus, maar iets ervoor, zodat het zwart dat eronder zit na verwijdering van het ongewenste stuk BMF tevoorschijn komt. Niemand kan zo'n mooie rechte lijn schilderen als jij met je mesje kan snijden. Let wel : als ik zeg "snijden" bedoel ik in feite gewoon het mesje laten lopen over de ruitrubbers, zonder druk uit te oefenen. De BMF is zodanig flinterdun dat het gewicht van het mesje alleen al voldoende is om de snijlijn te verwezenlijken.
Dan haal je met een pincetje het overbodige stukje BMF weg en het resultaat is V-E-R-B-L-U-F-F-E-N-D !!