Thread: Boucles de Spa
View Single Post
  #6  
Old 17-02-2002, 11:36
Bart's Avatar
Bart Bart is offline
-... .- .-. -
 
Join Date: Nov 2001
Location: Wilrijk (A'pen)
Posts: 1,414
Communiqué einde eerste dag

Theunissen lijdt, Munster leidt

Blauwe hemel en stralende zon voor de start van de 45ste Boucles de Spa
met 74 deelnemers. Rocco Theunissen deed zijn nummer 1 alle eer aan en
zette de eerste scratch neer, in de lange kp van Stoumont. 22 seconden
sneller dan de Subaru van Bernard Munster.
De Toyota-rijder bouwde die voorsprong uit tot 34 seconden op het einde
van de eerste lus van 3 kp’s. Maar de vreugde van de kampioen van
België 2000 was van korte duur. Hij moest de volledige tweede lus ronden met
een geblokkeerde versnellingsbak, verloor vier minuten en mocht meteen
zijn winstbegoochelingen opbergen.
« Er rest mij enkel nog naar besttijden te mikken », aldus de
Nederlander, filosofisch, nadat zijn versnellingsbak zonder de minste straftijd
was gerepareerd. Wat hij ook deed met 6 scratches achter zijn naam. Op
het einde van de eerste dag was hij al teruggeklommen naar de vijfde
plaats, op 3’49’’ van de leider.

Het ongeluk van Theunissen was het geluk van Munster, die na de 4de kp
de leiding overnam. De West-Vlaming had eerder al wel hachelijke
momenten doorstaan nadat twee wielbouten het hadden begeven.
“Ik was niet echt meer gewoon in die positie te rijden », aldus de
winnaar van de editie 1999. « Ik slaagde er niet in me te concentreren en
verloor een tiental seconden. Maar vervolgens heb ik me goed herpakt. En
afgezien van een klein probleem met de lichten in de eerste doortocht
over de Clémentine, hebben we geen enkele tegenslag meer gehad. »

Big Bernie had dus uitzicht op een controlerende tweede dag. “Vijftig
seconden voorsprong op Cols en meer dan het dubbele op Boxoen, normaal
zou dat moeten volstaan. Ik ga zeker niet het zotteke uithangen want ik
wil te graag winnen.”

Een Cols die stuntte op de Clémentine. Aan het stuur van een Mitsu
groep N van bij Colsoul gaf hij in zijn achtertuin alle WRC’s het nakijken.
“Mijn uitverkoren KP », genoot Larry. Door het exploot schoof Larry op
naar de tweede plaats van het klassement na 137,85 km chrono. “Ik had
niet verwacht zo sterk uit de hoek te komen want het lag toch droog. Ik
ga nu alles proberen om de terugkeer van Boxoen te verhinderen.
Gelukkig einidigen we morgen met nog twee keer de Clémentine”, aldus de
toekomstige rijder van de Fiat Punto, vanaf Luxemburg.

Aan de andere kant van het assistentiepark kon Boxoen zich wel voor het
hoofd slaan. “Op de Clémentine verlies ik alles », aldus de
Subaru-rijder. “Het is de eerste keer dat ik met de Subaru rijd om die ondergrond.
Bij nacht dan nog, op een tracé dat ik niet ken en zonder de juiste
ophanging. We vallen morgen de stelling Cols aan, maar we moeten vooral
uitkijken dat Bouche ons niet op de hals valt.”

Bouche stond tweede in groep N. « Iedereen weet dat Larry de sterkste
is, vooral hier”, bekende ootmoedig Bouche, die wel de andere Mitsu’s
voorafging. De Brit Briant, Bob Colsoul, de verbazende Van Parijs en
Bouvy, aangewezen op zijn ogen omdat zijn co er zich van af maakte met wat
nota’s uit het hoofd.

In Super 1600 was het duel tussen de Citroëns Saxo van Valimaki en
Collard gedaan nog voor het was begonnen. De jonge fin was meteen sneller
dan de man uit Marche. “Ik voel de auto niet », aldus Collard, die
anderhalve minuut moest prijsgeven. “Hij duikt niet goed de snelle bochten
in. Hij heeft neiging tot onderstuur. In de Clémentine is dat rampzalig.
Ik denk dat ik niets kan beginnen tegen hem . Ik richt mij dan ook op
het kampioenschap want de strijd met Cols en Loix zal heet zijn.”

David Loix staat voorlopig derde bij de voortrekkers. Zijn Clio gaat de
Saxo’s vooraf van Genten, Vanhuysse en Bragard. De winnaar van de
Challenge Citroën 2001 eindigde de rit in de 4de kp op zijn dak.

Grootste slachtoffer van de eerste dag was David Sterckx. Auteur van
een meer dan bemoedigend debuut in WRC (tweede chrono in Bodeux op 1
seconde van Boxoen) in de Skoda Octavia WRC ex-Schwarz. Maar na de 6de kp
moest hij de handdoek gooien en met het handje zwaaien naar zijn vierde
plaats. « Een ophangingsdriehoek begaf het in een koord die er
biezonder slecht bij lag”, treurde de Brusselaar. “Jammer genoeg had Proracing
dat wisselstuk niet bij. De ervaring was van korte duur maar smaakt
naar meer. De Skoda is echt een plezier om te besturen. Ik kan nu al
afspraak geven in de Rally van Wallonië. »

Vincent Vosse ging even over de schreef maar trok daar zijn lessen uit.
En deed het vervolgens kalmer aan in zijn Saxo. Stéphane Henrard hield
een wrange nasmaak over aan zijn eerste Clémentine. Na twee keer te
zijn gestopt omdat de benzinepomp loskwam, en niet op de hoogte van zijn
schrapping uit de wedstrijd wegens tijdsoverschrijding, zag hij de motor
van zijn Clio nog zijn olie uitbraken bij de tweede doortocht.

Stand na de eerste dag : 1. Munster-Leyh (Subaru Impreza WRC) in
1u17.29 ; 2. Cols-Lopès (Mitsubishi Lancer Evo6) op 0.50 (1ste Gr.N) ; 3.
Boxoen-Prévot (Subaru Impreza WRC) op 1.49 ; 4. Bouche-Delmelle
(Mitsubishi Lancer Evo6) op 1.56 ; 5. Theunissen-Mombaerts (Ned/Bel-Toyota
Corolla WRC) op 3.49 ; 6. Briant-Brown (GB/Mitsubishi Lancer Evo7) op 4.59;
7. Valimaki-Gardemeister (Fin/Citroën Saxo S16) op 5.07 ; 8. B.
Colsoul-Colebunders (Mitsubishi Lancer Evo6) op 5.44 ; 9. Van Parijs-Miclotte
(Mitsubishi Lancer Evo6) op 5.53 ; 10. Collard-Lion (Citroën Saxo S16)
op 6.37 ;… (nog 61 deelnemers in koers)
Reply With Quote