View Single Post
Old 08-02-2006, 11:40
Peter Baert Peter Baert is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by JPMontoya
Pitstoptv.be wijdt er een artikel aan.
http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbe...p?newsid=10778

De nominatie van Bas Leinders een verassing ???? Mijn wenkbrauwen fronsen toch even. Bas Leinders mag dan wel amper races gereden hebben maar hij heeft wel 3 wedstrijden in het FIA GT WK gewonnen (Zhuhai, Dubai & Bahrain)

GLPK heeft er welgeteld 2 gewonnen dus zo onlogisch lijkt de nominatie niet...

Je meent dit toch niet, JPM? Dit kan je toch niet menen?

Met alle respect voor Bas, Vanina en Renaud en hun Vertigo, 3 zeges inderdaad in FIA GT, maar laten we wel wezen, 3 zeges in hun klasse, zijnde de uiterst competitieve klasse G2.
In Zhuhai waren er 2 auto's in G2 (de Vertigo en een Lotus Exige) en in Dubai en Bahrain was de Vertigo als enige in G2 ingeschreven. Het lijkt me logisch dat je dan als team je strategie wat aanpast en gewoon rijdt om je klasse te "winnen". Straf ook dat de Vertigo in die koersen ook telkens de snelste ronde had van G2.

Maar bij een publiek van leken kun je dan natuurlijk wel gaan pronken met "we hebben 3 keer gewonnen in FIA GT en we doen zelfs beter dan GLPK Carsport, want die hebben maar 2 keer gewonnen!"

Geloof je nu echt zelf je kronkels? Is het echt niet mogelijk om één keer, één keer uit de rol van Kuppens-fanaticus te stappen en een objectieve kijk te hebben op de dingen?

GLPK Carsport heeft "maar" 2 keer gewonnen. Het ging dan wel telkens om de ALGEMENE zege en bovendien werden de GLPK-ers nog 3 keer derde in een "iets" competitievere GT1-klasse met Maserati's, Ferrari's, Saleens, Aston Martins, ...

We hebben die Gouden Helmen vergeleken met de Driver of the Year Award van RACB, waar enkel professionele autosportjournalisten hun stem uitbrengen. Het argument dat dat ook niet echt de goeie manier is omdat een rijder wel eens niet goed kan liggen bij journalist X of Y, veeg ik meteen van tafel. Er zijn 2 stemrondes, zoals in het voetbal, en al zou een rijder bij journalist X of Y slecht vallen, dan wordt dat wel gecompenseerd, als hij tenminste goed gepresteerd heeft.

Hoe is het mogelijk dat Lefort en Lambert een Helm winnen, als ze bij de RACB van de journalisten niet één stem hebben gekregen? Nul komma nul stemmen dus, zelfs geen stemmen van Waalse journalisten?

Hoe is het mogelijk dat Kelly Jamers wint bij de vrouwen, als ze bij de RACB van de journalisten niet één stem heeft gekregen? Nul komma nul stemmen ook, zelfs geen stemmen van Vlaamse journalisten? In dit geval mogen we zelfs toegeven dat Kelly niet slecht ligt bij de journalisten.

Het spijt me, maar de Gouden Helmen zijn van generlei waarde. Het komt erop neer om zoals bij Idool, Star Academy, Big Brother, Miss België of andere vleesverkiezingen een hoop mensen op te trommelen om zoveel mogelijk te bellen, te sms-en, noem maar op.

Uiteraard is dit goeie business voor de TV-zenders, zoals die Gouden Helm ook al jaren goeie business is voor de organisatoren van de Belgian Motorshow. Wat kan het hen een reet schelen wie die Helmen wint, als er maar volop gebeld wordt. Precies daarom zetten ze een competitie op, waarbij het "publiek" mag stemmen. Ze weten ook wel dat de betrokken rijders of teams dan hun achterban gaan optrommelen om te bellen (aan 2,24 euro per oproep). En er zijn dan inderdaad enkele mensen die zoveel belang hechten aan de "Oscar van de Belgische autosport" (mijn god) dat ze de kas van de organisator helpen spijzen. Van generlei waarde dus.

Men heeft mij ook al vaak voorgesteld om een dergelijke voting op te zetten. Iets van de "Pitstop.TV-rijder van het jaar". Want "Peter, je kunt daar goed geld mee verdienen, laat ze maar stemmen". Ik weiger dat pertinent, over mijn lijk.

Het is echt niet altijd goud dat blinkt.

Last edited by Peter Baert; 08-02-2006 at 11:44.