Quote:
Originally Posted by Lambo
Dat je met de brandstofpompen nog kan iets kan forceren snap ik nog. Maar wat konden ze doen voor de piloten?
|
Niet dat ze het gedaan hebben omwille van de piloten, maar de oplossing voor het probleem lag hem in het afzagen van de achterkant, waardoor de uitlaten naar achter verhuisden. En ineens was de 917(K) nog stabiel in de bochten ook! Want vergeet niet dat de 917 LH gruwelijk snel was, maar ook gruwelijk onstabiel in de bochten. Nu we de aerodynamica beter kennen en verstaan niet zo verwonderlijk : met de achterkant die naar achter toe naar beneden liep ipv naar boven (zoals de ingekorte versie van de 917K) creëer je geen downforce, maar net lift : de staart van de wagen wordt als het ware opgehoffen waardoor de grip in de bochten volledig verdween. Nog een geluk dat ze die beweegbare flaps hadden om één en ander te compenseren. Trouwens, in 1969 werden die beweegbare flaps door de FIA verboden (omdat ze er in de F1 te gevaarlijke situaties mee gekweekt hadden) maar speciaal voor Le Mans werd door Porsche een uitzondering bedongen omdat de wagens anders gewoonweg te gevaarlijk waren voor piloot en toeschouwers. Dju, ik laat me weer gaan percies, hier maar rap afsluiten