View Single Post
  #43  
Old 01-03-2006, 15:17
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Ik heb weer wat verder gedaan, want 11 maart komt snel dichterbij...

Het chassis is nu helemaal klaar. De uitlaten werden gespoten en vervolgens bevestigd en nog een beetje aangepast om niet tegen de body aan te drukken. De rest van de ophanging werd geweatherd en gewasht. Ook de velgen werden geweatherd waarna de wielmoeren in aluminiumkleur konden geschilderd worden.

Daarna heb ik de binnenzijde van de body geschilderd (mat zwart in het motorcompartiment, mat grijs in de cockpit). Ondertussen heb ik de ruitpartijen uitgeknipt uit de vacform, wat niet zo simpel is. De truc bestaat erin om eerst een "grove" benadering van de ruit uit te knippen, die dan op haar plaats te kleven met wat afplaktape, waarna je de exacte vorm kan aftekenen met een dunne alcoholstift. Dan kan je de juiste vorm uitknippen met een klein schaartje, en tenslotte worden de randen voorzichtig vlakgeschuurd. Vervolgens heb ik de binnenzijde van de achterruit en de zijruiten gespoten met Tamiya X-24 clear yellow, nadat ik ook de koelsleuven van de achterruit voorzichtig uit de ruit gesneden had met een scalpel. De voorruit is gewoon kleurloos.

Eens de body en de ruiten droog waren, ben ik begonnen met de achterruit te bevestigen met twee-componentenlijm. Die kleeft zeer goed, is ook snel droog en vooral : ze laat geen sporen na op doorzichtige onderdelen. Ik breng dus wat lijm aan op de rand van de ruitopening, kleef de ruit op haar plaats en fixeer ze met wat afplaktape. Na 10 minuten kan je die al verwijderen zonder bang te zijn dat je ruit weer loskomt. Eventuele lijmresten kan je dan nog verwijderen met white spirit, op voorwaarde dat je (zoals ik gedaan heb) voldoende Gunze Sangyo vernislagen aangebracht hebt, omdat die niet oplost door de white spirit.

Daarna komen de zijruiten aan de beurt op dezelfde wijze. De voorruit heb ik eerst afgeplakt om de zwarte raamrubbers op te schilderen (die op de andere ruiten ontbreken) omdat dit toch gemakkelijker gaat als de ruit nog niet op zijn plaats zit. Na een half uurtje drogen kan de tape eraf zodat je kleine foutjes nog kan corrigeren, en nog een half uurtje later wordt de ruit met dezelfde twee-componentenlijm aangebracht op de body.

Nu pas stelde ik vast dat ik eigenlijk nog een steunstang had moeten aanbrengen onder de achterruit. Mits wat fantasie en een tikkeltje handigheid lukt het me toch om ze aan te brengen zonder de achterruit weer te moeten verwijderen.

Tenslotte heb ik al de nodige voorbereidende partijen mat zwart geschilderd zoals de koplamp-openingen, de 4 ligplaatsen voor de tank- of oliedoppen, de holle vinnen achteraan waarin de bewegingsmechaniek van de beweegbare vleugeltjes zal verdwijnen, de openingen van de zijwaartse uitlaten, en de koelopeningen in de neus- en achterpartij.

Om dit alles mooi te laten drogen heb ik de body op het chassis bevestigd zodat ik een nieuwe fotoshoot kan doen, waarmee ik nu dus bezig ben. De body moet er nog wel even af om de achterruitkijkspiegel in de cockpit aan te brengen. Daarna kan de body er definitief op en kan ik aan de afwerking van de buitenkant beginnen. Maar daarover lees je natuurlijk later weer meer.

Tot binnenkort!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	porsche917lh_41.jpg
Views:	136
Size:	57.5 KB
ID:	1225   Click image for larger version

Name:	porsche917lh_42.jpg
Views:	146
Size:	50.5 KB
ID:	1226   Click image for larger version

Name:	porsche917lh_43.jpg
Views:	156
Size:	55.0 KB
ID:	1227   Click image for larger version

Name:	porsche917lh_44.jpg
Views:	139
Size:	50.1 KB
ID:	1228   Click image for larger version

Name:	porsche917lh_45.jpg
Views:	131
Size:	48.7 KB
ID:	1229  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote