View Single Post
Old 13-03-2006, 11:56
TB8's Avatar
TB8 TB8 is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by Mark
@TB8,

Je leeftijd en achtergrond ken ik niet maar het bovenstaande verwoord perfekt waarom jullie allemaal op elkaar lijken. Iedereen wil iets voorstellen maar daar is bij mij persoonlijk simpelweg geen behoefte aan. Kwaliteit en geen kwantiteit! Waarom moeten 347 sites hetzelfde persbericht plaatsen? Daar schiet ik als autosportliefhebber niks mee op.

Waarom zouden sites geen eigen gezicht mogen hebben? Weleens gekeken naar de kranten? Ben je Rotterdammer dan lees je het AD, Amsterdammers lezen het Parool, elitair volk leest het NRC en de mensen van de camping de Telegraaf. Ze publiceren morgen allemaal hetzelfde nieuws over de verdachte dood van Milosevic, maar wel in hun eigen kleur
Je weet volgens mij al best veel van me, maar om het beeld compleet te maken even een stukje geschiedenis Ik had in februari 2004 AutosportInside.nl opgestart omdat er géén enkele Nederlandse autosportnieuws website was dat meer plaatste dan enkel een race verslagje en een bericht dat iemand van team verhuisde etc. Ik had een concept ontwikkeld waarbij coureurs zelf hun eigen zegje konden doen: de race in zijn of haar ogen. Verder kwam ik er al snel genoeg achter dat de Nederlandse autosportsites van toen slechts een kleine fractie van het totale nieuwsaanbod ten toon stelde. Meer nieuws en ‘inside-views’… Sowieso een eigen gezicht, want niemand had dat. Een jaar later begonnen de gesprekken met het voormalige ‘kartxpress’ en met succes. Met de Marlboro Masters (12 juni 2005) stond RaceXpress online. Zelfde soort concept, maar dan een stuk groter.

Waarom ‘al’ die persberichten plaatsen? Eerst was er niemand in Nederland die dat deed, tot RaceXpress online kwam. Dus als ik dat nu niet meer zou doen dan verliezen we bezoekers, omdat andere websites nu (opeens) wél meer plaatsen. Persberichten aanpassen? Uiteraard worden alle binnenkomende berichten op juistheid en spelling gecontroleerd en wordt er iets veranderd wanneer dat nodig is. Vooral tijdens en na race-weekenden komen er vele berichten bij ons binnen. Wij hebben simpelweg de mankracht niet om elk bericht aan te passen (er wordt tevens al geselecteerd). En weg laten is dus geen optie… (ik wil wel benadrukken dat de website bij lange na niet bestaat uit enkel persberichten)

Ik snap je punt goed, maar als website zijnde is het moeilijk om je eigen kritische verhaal te verwerken. Het zou misschien wel zo moeten zijn, zoals TV en de kranten dat doen, maar voor websites is dit simpelweg niet haalbaar. Als je ook maar 1 noot verkeerd schrijft krijg je mensen over je heen. Een voorbeeld: Er was eens een keer dat ik iets plaatste waarbij ik tussen de regels door per ongeluk iemand een beetje beledigde. Het resultaat: een relletje tussen twee coureurs en de teameigenaar. Om dat te voorkomen wordt er met verstand berichten geplaatst.

Quote:
Een bericht van een coureur is altijd positief gekleurd. Ik moet de eerste coureur nog tegenkomen die toegeeft dat zijn laatste race een baggerprestatie was. Ook die mensen hebben weleens een off-day..........maar toegeven doen ze het niet. Hun goed recht, maar mag de (zelfbenoemde) media daar dan een kanttekening bij plaatsen?
Natuurlijk zijn berichten van teams en coureurs positief gekleurd. Dat zou ik ook doen! Van mij mag iedere website totaal de persberichten veranderen en keiharde waarheid plaatsen: ik garandeer je dat je moeilijkheden krijgt als je dat doet en dan zullen er steeds minder mensen zijn die nog iets met je te maken willen hebben. Gewoon schijt hebben aan alles? Dat is dus ook een instelling, maar ver zul je er niet mee komen. Het klinkt misschien erg saai, maar ik ga op safe: daar kom ik het verste mee.

Quote:
Wat betreft tekort aan medewerkers? Kijk eens in de eigen keuken Ooit was er autosportinside............een fusie met kartexpress. Gevolg? Racexpress. Even later zien we een afsplitsing in de vorm van autosportnews.nl . Op F1-gebied is het nog veel erger overigens.
Het klinkt ontzettend makkelijk: ‘even een paar mensen er bij’. Maar uit de praktijk blijkt dat het vinden van mensen het moeilijkste is waar een website mee te maken krijgt. Immers omdat wij niet het budget hebben om mensen te betalen. (Uiteraard zijn er altijd leuke dingen waarvan men van kan profiteren, maar keiharde euro’s levert het dus niet op).

Dankzij de fusie van autosportinside en kartxpress waren wij in 1 klap een zeer grote speler geworden. Een goede zet dus! F1 sites is trouwens een ander verhaal: er komen een paar sites met nieuws, de rest neemt het allemaal over! Zo zijn wij, racexpress, in ieder geval niet. Alle info ontvangen wij (mondeling of op papier).

Ik hoop dat ik bij deze 'mijn' situatie duidelijk uit heb kunnen leggen.