Thread: VW Fun Cup 2006
View Single Post
Old 04-04-2006, 14:26
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
De Paddock Enthousiast

het was een beetje up en down dit weekend!
Auto is goed, maar het zat niet altijd mee moet ik zeggen.
Hieronder wat leesvoer voor de gegadigden!
ciao
maarten
--------------------------------------------------------

Perdieus Motorsport opent seizoen met een 14de plaats op 58 deelnemers!

Het weekend van 1-2 april betekende het begin van Belgisch Kampioenschap VW Fun Cup 2006, evenals het absolute begin van de VW Fun Cup in Spanje. Maar liefst 58 auto’s maakten de trip naar Jarama, gelegen nabij Madrid op 1500 km van het thuisfront.

Perdieus Motorsport kwam met een volledig gereviseerde auto aan de start van het seizoen. ‘We hebben tijdens de winterperiode kosten noch moeite gespaard om de auto in topvorm aan de start van het nieuwe seizoen te brengen’, aldus Marc Perdieus. ‘De wintertests hebben bewezen dat de auto goed staat. Er werden op de testdag tijden gedraaid waarvan we vorige jaren slechts konden dromen.’

De trip naar Jarama werd dan ook aangevat met een gezonde ambitie. Een top 10 plaats was de ambitie voor de start van het weekend. ‘Een nieuw circuit is altijd aanpassen, en na de kwalificatie zullen we onze ambitie eventueel nog kunnen bijstellen. Als blijkt dat we zowel Pieter als ikzelf mee kunnen met de toppers, dan moeten we hoger mikken dan top 10,’ vertelt Maarten Perdieus, de jongste van de Bonheidense broers.

De kwalifcatie op zaterdag duurde 3 uren. Tijd genoeg om het circuit te leren kennen en de set-up te bepalen voor de zeven uur durende race op zondag. Na 2 korte stints van de broers om het circuit te leren kennen, nam Maarten het stuur voor een langere stint. ‘ De bedoeling van deze langere stint was het verbruik van de wagen bepalen op 35 minuten rijtijd. In de race zou er immers iedere 35 minuten van piloot gewisseld worden. Om geen tijd te verliezen zouden we telkens een beperkte hoeveelheid benzine bijtanken. Dit zou niet langer mogen duren dan een pilotenwissel, om geen tijd te verliezen.’

Het lot bepaalde er echter anders over. Tijdens deze 35 minuten kreeg Maarten een stop en go voor inhalen onder gele vlag, hetgeen onbewust gebeurde. En net na een snelle ronde spinde er een auto voor Maarten: ‘Ik zag de auto van ver spinnen en mindere extra vaart. De auto voor mij draaide rond en zat aan de buitenkant van de bocht, dus ik vervolgde mijn weg langs de binnenkant. Waarop ik echter niet gerekend had was dat deze spinnende wagen die nagenoeg stil stond nog achter zou bollen. In plaats van op de rem te staan na de spin, liet de piloot de auto volledig over de breedte van de baan uitbollen. Net op het ogenblik dat ik passeerde raakte de achterkant van de auto mijn linkervoorkant, met als gevolg een beetje carosserieschade.” Gelukkig werd er in de pits niet veel blijvende schade vastgesteld en kon mits enig plakwerk toch nog verder gereden worden. Pieter vervolgde zonder problemen deze sessie.

Racetijd dan op zondag. De loting van de startposities bepaalde dat Perdieus Motorsport op plaats 36 zou starten. Maarten nam de start en rukte op naar positie 23 tot de Safety Car uitkwam. ‘Vooraf hebben Maarten en ik afgesproken dat we zouden binnenkomen tijdens een safety car wanneer deze in de verplichte pitstop tijd zou vallen. We moeten tussen 28 en 42 minuten van iedere stint binnenkomen. Maarten kwam binnen zonder het pitbord te hebben gekregen zoals afgesproken en hierdoor konden we maar liefst 11 plaatsen winnen, met als gevolg dat we na 45 minuten racen al op de 12de plaats lagen. Van een remonte gesproken’, aldus Pieter Perdieus.
Na een tweetal uren lag Pieter op de 12de plaats toen hij linksachter een tik kreeg. ‘ Ik kreeg een tik op het wiel denk ik, op de rechte lijn heb ik met mijn achteruitkijkspiegel de auto links achter van boven tot onder gecheckt. Ik zag niets loshangen dus bleef rijden. De auto voelde reed hetzelfde dus geen reden voor een extra pitstop. Na twee ronden zag ik echter een witte vloeistof onder mijn zetel en aan mijn voeten. Mijn meters waren nog allemaal in orde, maar ik wilde geen risico nemen, ik dacht aan een lek in de buizen van de koelvloeistof, hetgeen verhitting van de motor tot gevolg kon hebben. Ik was genoodzaakt een extra pitstop te maken en daar bleek dat de brandblusser los gekomen was, en deze had heel de cockpit onder de witte blusvloeistof gezet. Na een korte check kon ik verder,’ vertelt Pieter. Dit euvel heeft 1 ronde tijd gekost. De Perdieus bolide zakte terug naar de 23ste plaats.

Na enkele vlotte pilotenwissels en stins klom de rode Winterthur-bolide terug op naar de 12de plaats. De nummer 32 toonde zijn potentieel. Maar reed tijden die een top 5 waardig waren. Hij reed samen met de latere 2de en 3de van het algemene klassement, hetgeen bewijst dat een top 10 plaats zeker geen overdreven ambitie is. Alles verliep redelijk vlot op een ongelukkige pitstop van Maarten na. Hij startte de motor, maar zonder dat hij het zag, sprong de startschakelaar terug om. De machine geraakte niet meer in gang, ondanks het duwen door de hele pitstraat. Daarna reed Maarten een verbeten stint om de 20 verloren seconden terug goed te maken. Naar het einde toe geraakte de voorspoiler nog los. Het is niet zeker waardoor, want Maarten had niets geraakt. Alleszins werd hij genoodzaakt tot een extra pitstop waardoor hij de strijd om de 12 de plaats niet kon winnen. Na 7 uren finishte Pieter op de 14de plaats op 25 seconden van de 13de en 35 seconden van de 12de plaats.

De algemen race werd gewonnen door het team waarmee Perdieus Motorsport samenwerkt. De boxgenoten Olivier Van Oost en Ruben Maes vertrokken vanop de 12de plaats. Ruben Maes reed na 2 ronden al aan de leiding en gaf deze niet meer af gedurende 7 uren. Plaats 2 was voor het Franse Eurokarting en op de derde stek vonden we BG Racing terug. De voormalige Fun Cup kampioenen vochten tot in de laatste ronde en eindigden op amper een seconde voorsprong van Allure racing. En dit alles na 7uren sprinten!

Tot slot wordt een eerste balans opgemaakt door Maarten. ‘Het potentieel van de auto is bewezen. We moeten nog iets beter op mekaar afgestemd raken, de auto nog beter voorbereiden en dus niets aan het toeval overlaten (cf.brandblusser) en proberen de individuele fouten te beperken. Zonder alle probleempjes hadden we tussen plaats 7 en 9 geëindigd. Dat wordt meteen ook de ambitie voor de volgende meeting op 14 - 15 april in Francorchamps.’ Laat ons hopen dat het team volgende keer iets minder pech heeft en dan kunnen er mooie resultaten verwacht worden. Op naar Francorchamps binnen 14 dagen!

PM Press