View Single Post
Old 27-04-2006, 22:00
JPMontoya's Avatar
JPMontoya JPMontoya is offline
De Paddock Enthousiast

Het persbericht van vandaag - Die persberichten worden alleen in de Perszaal verdeeld dit weekend in het NL-

Voor de nederlandstalige sites die ze wel elektronisch willen mail me.

Aleshin nog steeds snel !

Mikhail Aleshin (Carlin Motorsport), al herhaaldelijke malen een van de snelste tijdens de wintertesten, was vandaag op de eerste trainingsdag in Zolder de snelste man. De Rus was sneller dan de Venezolaan Pastor Maldonado (Draco Multiracing USA) en de Fransman Eric Salignon (Interwetten.com).

Twee sessies van 1u50m stonden op het programma tijdens deze vrije trainingsdag. Morgen doen de 30 piloten dit nog eens dunnetjes over. In twee vrije trainingsessies van 30 minuten zullen de piloten er dan alles aan doen om de juiste afstellingen te vinden voor de eerste kwalificatiesessie, die op zaterdagochtend zal gereden worden.

Deze ochtend (her)ontdekte de piloten het vernieuwde circuit van Zolder dat heel wat veranderingen onderging. Onder meer de veiligheid werd verhoogd met grotere uitloopstroken. De layout van het circuit wijzigde eveneens zeer licht. Een van de chicanes werd hertekent en ook de inrit van de pitstraat werd aangepast. Alx Danielsson (Comtec Racing) liet vanmorgen de snelste tijd noteren voor Borja Garcia (RC Motorsport) en Eric Salignon (Interwetten.com).

De namiddagsessie verliep helaas niet zoals verhoopt voor de meeste piloten en teams. De sessie werd regelmatig onderbroken door een rode vlag, daarenboven was de piste helemaal besmeurd met olie wat voor de nodige schuivers zorgde. Een ongelukkige keuze voor de piloten die net op nieuwe banden stonden.

De tijden van de namiddagsessie moeten dan ook in dit perspectief gezien worden. Niettegenstaande is de chrono van Mikhail Aleshin niet minder knap te noemen. Met een tijd van 1’17’’594 was de Carlin Motorsport piloot ruim sneller dan de Pole-positie van vorig jaar; toen gereden door Enrico Toccacelo in 1’18’’066. De Rus Aleshin bevestigd met dit resultaat zijn goede vorm van in de wintertesten. « Ik ben niet helemaal verbaasd om hier al onmiddellijk zo snel te zijn. Daarentegen zou het wel een verrassing voor mij betekenen moest ik hier dit weekend weten te winnen. Ik werk er hard voor maar blijf realist. Een podiumplek zou zeer mooi zijn. » Aleshin houdt alleszins het hoofd koel. « Ik doe gewoon mijn werk en heb geen stress, alles verloopt prima binnen het team. Het is nog maar donderdag vergeet dat niet…»

Tijdens deze eerste dag op zolder waren er niet veel negatieve geluiden in de pits. Enkele rijders hadden wel gehoopt wat meer werk te kunnen verrichten. Enrico Toccacelo, winnaar van de allereerste World Series Formule Renault 3.5 wedstrijd in 2005 is blij terug te zijn in het veld. « Mijn doel is mijn prestatie van vorig te evenaren en zo een overwinning te schenken aan mijn team Eurointernational. Wetende dat ik reed op oude banden ben ik zeer tevreden over mijn prestatie. Ik voel dat er progressie is. »

De Belgen presteerde matig vandaag. Grégory Franchi (Prema Power Team) en Jérôme d’Ambrosio (Tech 1 Racing) kwamen niet verder dan respectievelijk een 19de en 22ste tijd. Jérôme klinkt optimistisch na een moeilijke winter. « We hebben veel veranderd aan de wagen sinds de testen op de Nurburgring, de configuratie van de wagen is helemaal veranderd en makkelijker te besturen. Nu kunnen we echt aan de slag. Het ziet er niet slecht uit voor dit weekend… »

Tech 1 racing had het nodige werk te verrichten vandaag nadat de Japanners Ryo Fukada en Hayanari (Victory Engineering) elkaar aantikte.
Reply With Quote