Voorbeschouwing First Motorsport: Belcar Home Race
Jo Jamers:
“Alleen tevreden met de overwinning in Klasse 3”
Met deze krasse uitspraak steekt First-baas Jo Jamers zijn ambitie niet onder stoelen of banken. Sinds de reglementswijziging van de Mediagroep Van Dyck Belcar Original waardoor een Porsche 996 GT3 Supercup kan winnen in zijn Klasse is er véél veranderd. Vorig seizoen nog moesten de Porsches 996 GT3 Supercup in de toenmalige Klasse GTB optornen tegen een overmacht van snellere bolides waardoor ze zelden het ereschavot haalden na de races. In het verleden kon First Motorsport tijdens de 24 Uren van Zolder de Porsche GT3 Supercup reeds op het podium hijsen. De Klasse 3 van dit seizoen is in ieder geval een schot in de roos en was in Francorchamps ongetwijfeld de boeiendste Klasse om volgen.
In de vorige communiqué van First Motorsport blokletterden we dat de Zolderse tuner een plaats ambieerde binnen de top 3. Maar met de wetenschap van de openingswedstrijd in Francorchamps in het achterhoofd is Jo Jamers ervan overtuigd dat de hoogste podiumplaats een haalbare kaart is.
Vooral na het feit dat Henk Haane in Francorchamps gedurende één uur wedstrijd het Klasse 3-veld aanvoerde alvorens de Porsche door te geven aan Jean-Claude Meert met een voorsprong van 40”. Deze kreeg echter af te rekenen met een nukkige schakelbak die vast kwam te zitten in vijfde versnelling.
“We verloren hierdoor een zestal seconden per ronde wat meteen onze vierde plaats verklaart”, verduidelijkt Jamers. “Ondanks het feit dat de concurrentie in Klasse 3 bijzonder zwaar is en het méér lijkt op een cuprace, ben ik ervan overtuigd dat we kunnen meespelen voor de overwinning en in zelfs in staat zijn om met twee wagens op het podium te eindigen. We startten met drie wagens in Francorchamps die allemaal de finishvlag haalden. Op gebied van betrouwbaarheid laat ik niets aan het toeval over en vervang preventief bepaalde onderdelen. Ik heb enorm véél ervaring in merkencups en als ik zie hoe de Klasse 3 te keer gaat, moet je preventief véél vervangen want anders sta je vroeg of laat met stukken aan de kant. De Belcar is één lange sprint geworden. Voor de rest ben ik tevreden over de eerste wedstrijd. Vorig seizoen stond ik ook steeds aan de meet en werd met Vanloo-Van Rompuy uiteindelijk derde algemeen in de Klasse GTB bij de eindafrekening. Het enige waarin ik zwaar ben ontgoocheld is het feit dat pas na de tweede wedstrijd de gewichtshandicap zal worden gehanteerd. Er waren veel teams nog niet klaar in Francorchamps, maar degene die hard werkten om reglementair aan de start te komen zijn er onbegrijpelijk nu de dupe van”.
“Voor de Belcar Home Race ( Home kan hier voor de Zolderse tuner letterlijk worden geïnterpreteerd) komen we uiteraard terug met drie wagens. Haane-Meert zullen terug het voortouw trekken terwijl ik ook véél verwacht van dochter Kelly met Dirk Van Rompuy. De derde wagen wordt bemand door het gelegenheidsduo Frank Beliën-Jan Jacobs”.
“Na onze bandenperikelen in Francorchamps opteren we terug voor Pirelli, maar onze tests met Avon gaan verder. We zitten samen met de fabriek op het goede spoor en ik hoop dat we nog dit seizoen de goede samenstelling vinden en wedstrijden afwerken met Avon”.
|