Ik ben nu enkele jaren vrijwilliger (marshal) voor Circuit Zolder. Maar de laatste tijd begin ik me steeds minder en minder welkom te voelen. Het is precies zoals een huwelijk. In het begin is alles perfect, dan begin je je te ergeren aan de kleine dingen en uiteindelijk barst de bom en volgt er een scheiding.
Ik zit nu in de fase van het ergeren aan kleine dingen. Ik zal hier enkele dingen opnoemen die ik dit weekend nog heb meegemaakt:
Op zaterdagmorgen was er een briefing voor de marshals. Deze briefing was zeer pover te noemen. En dat terwijl de World Endurance Championship voor de eerste keer in Zolder kwam rijden en er dus veel nieuwe zaken uitgelegd konden worden.
Op zondagmorgen was er dan weer totaal geen briefing. De mensen die zaterdag niet konden komen moesten dan maar alles van hun collega's te horen krijgen die wel op zaterdag aanwezig waren.
De vaste marshals van Circuit Zolder waren gedegradeerd in hun functie. Wij mochten enkel op interventie staan, de vlaggen werden door bezoekende marshals gezwaaid. De reden hiervoor zou zijn dat deze marshals andere vlagsignalen kennen. Klopt, ze kennen er een paar meer. Maar waarom zouden wij deze niet kunnen aanleren?
En vlaggen met de kleur wit en blauw heb ik van het hele weekend maar sporadisch gezien. Daar stond dan wel tegenover dat er te pas en te onpas met geel werd gezwaaid. Er werd zelfs geel gegeven voor én na een stilgevallen motor. Hoort er dan na de gele vlag geen groene te zijn?
Gelukkig zien bepaalde medewerkers van Circuit Zolder deze veiligheidskwestie ook en wordt er al nagedacht over een oplossing voor volgend jaar. Als er dan niets is gewijzigd haal ik deze tekst nog wel eens boven
Op zaterdagavond wil ik na een zeer warme dag iets fris gaan drinken in een café dat gelegen is op het terrein van Circuit Zolder. Ik rij dus met mijn auto naar de hoofdingang en wordt daar tegengehouden. Ik beschik over verschillende kaarten voor toegang en parking maar mag niet binnenrijden. Ik mag zelfs met mijn eigen wagen over het circuit rijden en in alle Paddock zones parkeren, maar ho! Ik mag na de wedstrijden van die dag niet binnen via een openbare weg.
Toeval of niet, maar in de Knack van enkele weken geleden stond dit artikel (het eigenlijke artikel is nog een stuk langer en zeer interessant voor mensen die wat over Thierry Boutsen willen weten):
Quote:
.....Pakken we het in België wel goed aan, als we nog iemand in de formule 1 willen krijgen?
BOUTSEN: Ach jongen, het fundamentele probleem is de Belgische mentaliteit. Ik geef je twee voorbeelden. België heeft met Francorchamps het mooiste circuit van de wereld, maar ze zijn er wel in geslaagd om de Belgische Grand Prix te verliezen. Geloof me, met zo'n tool moet je een kei zijn om dat voor mekaar te krijgen. Dat is België.
Je zei dat je twee voorbeelden had.
BOUTSEN: Tja, het tweede is persoonlijk, maar het toont wel goed aan hoe de Belgische mentaliteit is.
Vertel.
BOUTSEN: Wel, ik moest naar een meeting in Zolder, omdat mijn team er in formule Renault 1.6 reed. Ik kwam rechtstreeks van Azerbeidzjan. Zes uur vliegen en drie uur tijdsverschil. In Londen sprint ik naar het vliegtuig voor Brussel, en in Brussel haast ik me naar mijn auto. Vandaar rechtstreeks naar Zolder voor de persconferentie van mijn team, om drie uur in de namiddag.
Na dat dolle reisje kom ik om vijf voor drie aan de ingang van het circuit. Ik vraag of ik binnen mag met mijn auto, want te voet kon ik het onmogelijk halen. En wat zegt die kerel? 'Als meneer Boutsen zich een privéjet kan permitteren, dan kan meneer Boutsen ook naar de paddock stappen.' En dat terwijl ik vier auto's in de race had, en dat eigenlijk doe om de autosport in België te steunen. Ik ben dus niet gewenst in Zolder?
Wel: dan keer ik daar nooit meer terug.
Je bent boos.
BOUTSEN: Ja, maar zoals ik zei: dat is de mentaliteit. En dan vraag jij waarom er geen Belg meer in de formule 1 raakt. Het wordt tijd dat de mensen aan de top eens goed nadenken. Alles een beetje positiever bekijken, nadenken over oplossingen. En anticiperen op mogelijke problemen in plaats van problemen pas te bekijken als ze er zijn.....
|
Bron: Knack weekblad 36e jaargang nr. 21 van 24 tot 30 mei 2006.
Voor de mensen van Circuit Zolder aan de top die zich hierdoor aangevallen voelen, lees nog eens de laatste alinea van Boutsen
Wat zijn de problemen van de andere mensen die actief de autosport steunen met betrekking tot Circuit Zolder? Ik denk bijvoorbeeld aan de media, het medisch personeel, de toegangscontroleurs, de teameigenaars, de piloten, ...