...
Rond half twaalf werd er gestart met de kwalificatieritten. Elke piloot had twee minuten de tijd om z’n snelle ronde neer te zetten. Alles lag vrij dicht bij elkaar, behalve de tijd van Walter, die op het laatste moment nog aan de wedstrijd werd toegevoegd en nog geen ervaring had opgedaan met de 635.
De cijfers:
Q-Time
Driver Pts Car
6,283
Gunther 3 Ford Escort XR3i Fina
6,409
Bram 2 Nissan Skyline R32 Zexel
6,612
Slim 1 VW Golf I GTI Marlboro
6,621
Jo BMW M3 AutoTech
6,670
Ben Honda Civic
6,872
Johan BMW 635csi Works
6,904
Yves BMW 635csi Works
7,060
Pieter Audi Quattro Texaco
7,534
Walter BMW 635csi Marlboro
De grid: (er zijn drie wagens die niet deelnamen aan de wedstrijd toegevoegd aan de grid op de laatste drie plaatsen)
Iets na twaalf werd het startschot gegeven voor een 10 uur durende endurance wedstrijd! De mentaliteit voor een uithoudingswedstrijd van “rustig opbouwen” was redelijk ver zoek… de eerste manche was al meteen een zeer snelle maar uiterst sportieve manche. Positie 1, 2 en 3 reden in die eerste 16 minuten al direct allemaal meer dan 130 ronden… hetgeen later in de wedstrijd zeker niet slecht bleek! Bram nam in de Skyline in die eerste manche meteen de leiding. In diezelfde manche bleek ook al meteen dat Jo in de M3 (de tweede topfavoriet voor de wedstrijd) het moeilijk ging krijgen. Meer dan 10 ronden achterstand oplopen in de 1 heat is niet van zijn gewoonte. In de tweede manche was Ben al direct ambitieus aan de wedstrijd was begonnen door op de moeilijkste lane al direct een mooi aantal ronden te rijden en dicht op de 3 koplopers te volgen. Verder reden de twee Works BMW’s constant broederlijk in elkaars buurt, zo blijkt ook uit de cijfers na ¼ race! Walter was tijdens de eerste manche het circuit en het slotten aan het leren kennen! Vanaf de tweede manche nam de Escort de leiderspositie over, en ging Walter over van plaats 9 naar 8, de verdere posities bleven ongewijzigd. Enkele manches verder moest de Skyline de pits binnen voor een losgekomen motorkap. Diezelfde manche moest Ben de pits opzoeken om de body terug aan de chassis te kleven na een accidentje.
Beelden uit de wedstrijd:
De Nissan door de Sses, Bram neemt onmiddellijk na de start de leiding van de wedstrijd:
Ben’s Civic à fond!
Mercedes 190 met pech!
Bens Civic gevolgd door Johans 635:
De cijfers na ¼ race:
Position
Laps Name Points
1
530 Gunther 5
2
513 Bram 4
3
512 Slim 3
4
502 Ben 2
5
490 Jo 1,5
6
470 Johan 1
7
470 Yves 0,5
8
410 Walter
9
306 Pieter
In de tweede deel van de wedstrijd moest Johan onmiddellijk opgeven met de Works 635 om persoonlijke redenen, hetgeen er voor zorgde dat Pieter en Walter onmiddellijk een plaats vooruitschoven. Eén manche verder in het tweede deel moest ook de tweede BMW 635 de wedstrijd staken, hetgeen Pieter terug naar de zevende plek bracht. Door grote problemen met de M3 viel Jo verder terug in het veld. Yves schoof dan ook een plaats naar voor. Vooraan in het veld was het een mooi duel voor de derde plaats tussen de Golf en de Civic. Op ½ van de wedstrijd had de Civic de 10 ronden achterstand omgebogen tot vijf ronden voorsprong voor op de Golf, beide wagens hebben in dat segment ook de pits moeten opzoeken. In dit deel was er ook zeer korte pitstop voor de Escort. De stop diende enkel om echte schade aan de overbrenging te vermijden.
Ben en Bram aan het jagen op respectievelijk de Golf en de Escort:
Jo’s M3 vol in de ankers voor de Bruneau!
Gunthers Escort op volle snelheid:
De Quattro voorbij de pits:
...