Pechweekend voor Surinx Racing in BTCS
Ondanks pechweekend blijft Surinx Racing aan de leiding
Het zat beide Honda’s Civic van Surinx Racing niet mee afgelopen weekend tijdens de 6de en 7de manche van de Belgian Touring Car Series.
Het wagennummer 40 uit Klasse T2 van Maniet-Van Rompay was pas hersteld na de zware sortie tijdens de 12 Uren van Spa. Het was dus tijdens de trainingen nog even zoeken naar de ideale afstelling waardoor het vertrouwen in de wagen van het pilotenduo op de supersnelle omloop van Francorchamps niet optimaal was. De tweede chronosessie verliep reeds een stuk beter, maar ook deze keer moesten ze hun meerdere erkennen in de Toyota van Van de Plas-Vanbeneden en de Peugeot van de familie Buffet.
Tijdens de eerste manche nam Van Rompay de start en werkte de ganse wedstrijd af zonder pilotenwissel, maar wel met de verplichte pitstop. Enerzijds uit strategische overweging om tijd te winnen tijdens de pitstop en anderzijds om zich fysisch te sparen voor zijn deelname aan de 25 Hours Fun Cup. Hij bolde na een moeilijke wedstrijd als tweede over de meet maar toen ging plots de koppeling stuk. Met amper een uur tijd tijdens beide manches slaagde de crew van Geert Surinx erin om deze klus te klaren in een recordtijd van 45 minuten. Maniet nam de tweede heat voor zijn rekening en reed een sterke wedstrijd die hij afsloot in winnende positie wat zijn vertrouwen terug aanscherpte. Dit resulteerde ook in een flinke opsteker voor het ganse team na het harde labeur aan een wagen die nauwelijks was afgekoeld.
Het nummer 45 uit de Klasse T4 van Bruynoghe-Verbanck werd afgelopen weekend ook over het hoofd gezien door Dame Fortuna. Door remproblemen en een defecte wielnaaf tijdens de eerste training moest het snelle duo de pole uit handen geven aan de VW Golf van Adriaenssens-Van Riel met een verschil van amper 9/10 sec. Na het herstellen van de problemen kon Bruynoghe amper één ronde rijden tijdens de tweede chronosessie. Bruynoghe lukte een schitterende start en kon reeds enkele plaatsen opschuiven, maar werd nog voor het opgaan van de Raidillon gesandwiched tussen twee concurrenten waardoor het wielspoor werd geraakt en beide piloten hun kansen niet optimaal konden verdedigen. De Golf van Adriaenssens werd plots ongrijpbaar en mede door de pech van de Mondeo van Jordens kon Verbanck de Civic nog als tweede over de finish loodsen.
Erik Bruynoghe: “Wat Surinx Racing tussen de beide races verwezenlijkte was ongelooflijk. Maar we zijn nog steeds een jong en groeiend team waarbij de middelen beperkt zijn. Geert Surinx boog zich met de andere mecano over het koppelingsprobleem van de andere Honda, terwijl Douglas Verbanck en ikzelf in een mum van tijd trachtten om het spoor terug goed te krijgen. Zoiets kon onmogelijk in een korte tijdspanne en we moesten duidelijk improviseren”.
Verbanck nam de start van de tweede manche, maar werd terug geconfronteerd met hetzelfde probleem. Hijzelf en Bruynoghe hebben gereden voor wat ze waard zijn en tegelijk het materiaal gespaard wat hen een derde plaats opleverde na de tweede wedstrijd.
Over de ganse lijn bekeken heeft Surinx Racing een pechweekend achter de rug, maar heeft mits het doorzettingsvermogen van het ganse team toch de schade kunnen beperken en blijven beide wagens aan de leiding in hun respectievelijke Klasse. De kloof met de concurrentie is iets kleiner geworden. Met nog twee weekends of vier manches voor de boeg moet de crew van Surinx Racing nu trachten om de voorsprong van hun beide teams te handhaven of eventueel nog verder uit te diepen. De teams uit de BTCS krijgen nu 2 maanden tijd om de batterijen terug op de laden en worden verwacht op 9 & 10 september in het kader van de Truck Grand Prix op Circuit Zolder.
|