Quote:
Originally Posted by Huudo
- Waarom liggen de banen in sommige bochten redelijk dicht bij elkaar en waarm op andere plaatsen dan weer niet? (op het einde v/h rechte stuk lopen ze nagenoeg evenwijdig, terwijl ze op de 'infield' in de chicane toch wat dichter op elkaar liggen?)
- Waarom is het traject aan de chicane in de infield zo verschillend v/d baan? Het traject loopt nagenoeg rechtdoor, terwijl de baan gewoon helemaal inspringt. Is daar een specifieke reden voor, of enkel omdat het zo uitkwam?
|
Deze twee vragen lijken mij best samen beantwoord:
Wel... De meeste slotracebanen (lees echt 99%) zijn niet op deze manier gebouwd. Die zijn op de conventionele manier gebouwd, m.a.w. de slots blijven over het ganse circuit evenwijdig. Mensen die het racen liever iets realistischer zien, maken hun slotcircuit op deze manier, met "ideale lijnen" dus... een echte wagen rijdt toch ook niet naar een chicane tot op een punt, dan naar het uiterste en komt dan volledig terug. Een echte wagen probeert een chicane ook zo vloeiend mogelijk te nemen.
Het realisme is ook groter omdat de wagens in sommige bochten naar de ideale lijnen gaan en je dus moet invoegen achter elkaar zoals in echte races. Je rijdt een echte race... en niet gewoon rondjes in je eigen slot zonder je iets van de andere wagens te moeten aantrekken.
Johan heeft er bewust niet voor gekozen om in alle bochten deze techniek toe te passen om de passage-mogelijkheid op dit circuit toch te verhogen. Er is dan ook bewust voor lange ruime bochten gekozen waar er in't echt ook wagens naast elkaar zouden blijven rijden. Dit heeft ook met de start te maken... zodat er bij de start voluit kan gestart worden en er niet meteen in een squeeze moet gedoken worden als alle wagens zeker nog samen zitten.
Quote:
Originally Posted by Huudo
- Waarom worden curbs steevast geschilderd en bijna nooit 'echt' opgebouwd, lees verhoogde stenen - zoals op een echte piste? Omdat de auto's er anders afvliegen hoor ik jullie zeggen. OK, dat versta ik, maar ik zou er toch een kleine verhoging in maken, als was het maar met wat plasticcard of zo. Daar schieten auto's toch niet vanaf?
|
Het is te zien welke hoogte plasticard je wil nemen, indien je iets zeer dun wilt nemen, kan je evengoed gewoon schilderen want de verf maakt ook een zeer klein niveauverschil. Op hogere plasticard zouden de de auto's er wel af gaan, ofwel moeten ze echt veel snelheid inboeten tov de andere slots die niet over de curbs gaan. De voorbanden zijn eerder hard en zouden die schok vertalen in een de-slot.
Volgens mij moeten curbs in plasticard met ietwat scherpe randjes ook gewoon achterbanden vreten. Vergeet niet dat die mousse zijn... op een echt circuit maak je trouwens zelf de keuze om over de curbs te gaan, hier wordt je er steevast elke ronde over gestuurd.
Zo'n bandenslijtage kan je dan ook als extra realisme rekenen, maar ik denk dat de hobby al duur genoeg is zonder zo'n extra kosten. Dat banden slijten op de gewone manier hebben we gezien in de Group A endurance. Daar reden twee wagens bijna op de velg op het einde van de wedstrijd.
Quote:
Originally Posted by Huudo
Ik stel maar vragen hoor, gewoon om wat meer te weten te komen, tegen dat ik ooit... 
|
Beloven... beloven!!!
Zoals jij een "pietje precies" bent en je daarenboven over een prachtige ruimte beschikt, moet jouw baan echt de moeite zijn als die er komt.
Hopelijk is de uitleg wat duidelijk...
G.