View Single Post
  #10  
Old 12-09-2006, 16:35
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Dominique
Dat klopt. Er is zelfs sprake van een uitvinding van een ontploffingsmotor gevoed met buskruit in 1680. Die zou door Christian Huygens -een Nederlander- zijn uitgetekend, maar nooit gebouwd.
Eigenlijk was de Fransman Cugnot de bouwer van de allereerste zelfstandig aangedreven vierwielige auto. Na zijn eerste creatie (een 3-wielige artillerietractor met stoomaandrijving voor het Franse leger) bouwde hij in 1771 een vierwielig voertuig met stoomketel. Het werd met succes getest. Het is te zeggen: hij was vergeten remmen te monteren en zijn voertuig ramde een stenen muur. Gevolg: total-loss. Aldus werd Cugnot niet alleen de eerste automobilist, maar ook de allereerste om in een auto-ongeval te worden betrokken.
Omdat er weinig interesse bestond in de uitvindingen van Cugnot, en hij daarom ook niet over de nodige fondsen kon beschikken, werden de experimenten stopgezet.
Die story van Cugnot lijkt wel interessant maar vertoont verdacht veel gelijkenissen met wat ik gelezen heb in het verhaal van Leno betreffende de Morey. En dat is het grote probleem met daar soort verhalen, weinig gedocumenteerd en misschien wel van horen zeggen.

Benz was de eerste, zeker op benzine en wellicht ook de best gedocumenteerde - Deutsche Gründlichkeit.

Naar analogie hiermee zijn er ook enkele allereerste vluchten van de mens (Jean-Marie Le Bris, Clément Ader en nog anderen) geweest en toch staan de Wrights Brothers te boek als de uitvinders van het vliegtuig. Waarom? Om wellicht dezelfde reden, documentatie enz.
Reply With Quote