Hallo,
Op schaal 1.32, dat is volgens mij de beste instap, heb je verschillende merken van banen. Carrera (in verschillende breedtes), scalextric, ninco, Polystil,Artin en SCX. Wat ik weet van horen zeggen...
Eerst over de banen.
Carrera,de brede banen zijn het best wat betreft vorm en afwerking. Ook de grip is goed. Maar wel zeer duur. een recht stuk kost al snel 24 euro. Dus als je de baan wil uitbreiden komt dit niet goedkoop.
Scalextric. Ook goede pasvorm maar als je ze vaak moet afbreken niet zo goede contactdoorgave na een tijd. Ik denk wel de goedkoopste. Grip, niet zo denderend, maar als je met magneet rijdt maakt dat niet uit.
Ninco, goede pasvorm en makkelijk in en uit elkaar te halen. Blijft goed contact geven bij veelvuldig afbreken en opbouwen, maar ddordat de baanstukken in een zachter materiaal zijn moet je oppassen voor plooien.
Grip...ruwe ondergrond waardoor wagens zonder magneet durven stuiteren, met magneet geen probleem.
SCX... weet ik niets over.
Polystil, dat is zeer goedkoop maar daar moet je zelf aansluitingen maken. Willy freezslot kan daarbij wel helpen.
Artin, ook zeer goedkoop maar dat moet je in Amerika bestellen.
Scalextric, SCX en Carrera hebben een digitale versie waar je dus de auto's van baan kan laten veranderen en met meer dan 2 wagens op de baan tegelijk rijden. Opgelet, ze hebben alledrie een eigen standaard dus de wagens zijn niet uitwisselbaar tussen de merken.
Ook ninco heeft een digitale versie in de pipelines.
Wat de wagentjes betreft, op schaal 1.32 vind je ook al zeer mooie wagentjes en er zijn tientallen merken op de markt. Ze zijn allemaal compatibel met de verschillende baanmerken (behalve de digitale dus). Zorg er wel voor dat je 2 gelijkwaardige auto's koopt en dat er iemand raad geeft die iets van slotten afweet. ook hier is Willy Freezslot de meest aangewezen persoon in België.
Als je echter een basisdoos koopt zitten er meestal gelijkwaardige auto's in, het is alleen als je er daarna aankoopt dat je moet oppassen.
Ik zou nog uren kunnen doorgaan, onze passie is blijkbaar ingewikkelder dan we denken. Je kan ook in clubs terecht. Zie daarvoor eventueel onze links sectie op onze clubsite
http://www.slotacersleuven.be
Groetjes
Willy