First Motorsport: De buit is binnen!!!
Titel in Klasse 3 is een feit!!!
Na zes van de zeven wedstrijden verreden wedstrijden van de Mediagroep Van Dyck Belcar Original is één team reeds zeker van de titel. Afgelopen weekend werden Henk Haane en Jean-Claude Meert kampioen in de uiterst competitieve Klasse 3 van de Belcar Original.
“Ik ben echt opgelucht en blij met de titel. De meester tacticus Jo Jamers heeft het weer eens klaargespeeld”, doet Henk Haane zijn verhaal.
“Ik voelde me niet zo best in de ‘oude’ Porsche GT3 2002. Maar het was de enige oplossing nadat onze 2005 vorige week was platgereden. Een totaal andere wagen. Vooral het verschil in koppel, remmen en stijfheid verbaasde me toen ik noodgedwongen de 2005 moest inruilen voor de 2002. Mijn achting voor François Verbist stijgt nog als ik me herinner wat hij met deze wagen liet zien op EuroSpeedway in Lausitz. Het was een geval van heirkracht. We moesten roeien met de riemen die we hadden en trachten onze leidersplaats te verdedigen. Bij de start liet ik dan ook iedereen maar begaan en wachtte gewoon af wat er zou komen. Toen ik Patric Derdaele naast zijn wagen zag staan wist ik dat de buit bijna binnen was, maar kreeg het gevoel dat ik het liever op een andere manier had verworven. In een ultiem gevecht en met gelijke wapens. Maar dat is nu eenmaal autosport. Ik was vroeger in het cupracen ook vaak dicht bij een titel die me dan weer door omstandigheden ontglipte. Nu kunnen we zeker zijn van onze zaak. De volgende wedstrijd in Zolder zal zeker geen formaliteit zijn. De buit is binnen en we krijgen onze 2005 terug. Ik wil samen met Jean-Claude de titel bevestigen. We kunnen vrij van stress voor de overwinning gaan. En als je kijkt wie nog allemaal in aanmerking komt voor de 2de en 3de eindplaats in het kampioenschap zal er terug flink worden gefietst”, besluit een gelukkige Henk Haane.
Ook Jean-Claude Meert is overgelukkig met de deze prestigieuze titel.
“De funderingen van de titel werden reeds gelegd bij de eerste wedstrijd en tijdens de Euphony 24 Hours of Zolder hebben we het verschil gemaakt. We zijn nooit buiten de top 4 geëindigd en het volledige team stond als een blok achter zijn piloten. Van bij het begin van het seizoen was onze ambitie om voor de titel te gaan. Aan de wedstrijd zelf in Francorchamps heb ik weinig plezier beleefd. Ik moest me vooral focussen op uitrijden en op de baan blijven. Je zal dan maar de wet van Murphy tegen het lijf lopen. Maar toen ik opeens over de radio hoorde dat ik Dirk Van Rompuy mocht doorlaten om die nog enkele punten extra te laten pakken voor het kampioenschap wist ik dat de titel een feit was. Die laatste ronden duurden zéér lang. Dit is geen titel van twee piloten, maar van het ganse team. En we bewezen dat we ook in moeilijke omstandigheden blijven geloven in onze kansen”, aldus Jean-Claude Meert.
“Velen dachten dat de buit definitief binnen was toen Patric Derdaele uitviel. Maar ook NGT was nog een gevaarlijke klant, geeft teambaas Jo Jamers tekst en uitleg. “Maar onze strategie bij de pilotenwissel heeft ons een ronde opgebracht terwijl zij door omstandigheden een ronde verloren. Ik heb tijdens de wedstrijd steeds véél contact met de piloten die me vertellen wat er op de piste gebeurd. En dan is het aan mij om iets in te schatten en de tactische kant van de zaak te veranderen als er iets gaande is. Henk kon tijdens de tweede safety car-procedure een volledige ronde terugpakken. Dat is ook de reden waarvoor ik hem zo laat heb laten binnenkomen. De puzzel viel terug samen. En dat samen met de titel op één wedstrijd van het einde. De jongens krijgen volgende wedstrijd carte blanche”.
|