View Single Post
  #48  
Old 09-11-2006, 09:33
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Op de modelbouwwedstrijd haalde Guido zilver met zijn Ford Escort, ikzelf haalde goud mat mijn Ducati, dubbel goud met mijn Porsche 911 Turbo, zilver met mijn Renault 25 en mijn Toleman, en brons met mijn Porsche 917LH. De oogst was dus zeker niet tegengevallen!
Een beetje duiding bij de behaalde prijzen. Op het eerste zicht zou je zeggen : 6 ingeschreven modellen, 6 medailles, dat lijkt te kloppen. Maar dat is niet zo.

De Porsche 917K "Gulf" haalde namelijk geen medaille, en zelfs geen "highly recommended" of "recommended". De reden hiervoor? Bij het transport naar Nieuwegein was het chassis losgekomen van de carosserie en vertoonde het model een gapende opening van meer dan een millimeter. Jammer genoeg voor mij had ik dat niet opgemerkt, want ik had anders de volledige "restore-kit" meegenomen om zulke ongevalletjes te verhelpen. En met zo'n grote flaters kan je geen medailles halen natuurlijk.

Een beetje hoger scoorde dus de Porsche 917LH die brons wegkaapte. Je moet weten dat de richtlijnen voor de jury (waar ikzelf ook deel van uitmaakte in de categorieën waarin ik zelf NIET deelnam) voorschrijven dat een model dat perfect gebouwd is, zonder meer, per definitie zilver krijgt. Stijgt het model hier boven uit, krijgt het goud; zit er in de bouw een foutje val je terug op brons of minder. De Porsche 917LH bleek een fout te vertonen ter hoogte van de achterruit, die volgens de jury niet helemaal koosjer op de body gekleefd was. Vandaar : brons.

Nog een beetje hoger scoorde de Renault R25, die volgens jury-normen gewoon goed gebouwd was zonder meer, en dus zilver kreeg.

Een iets ander verhaal voor de Toleman die in principe goud verdiend had, ware het niet dat ik me niet kon inhouden en het model tentoon gesteld heb met een open sidepod, iets wat ik niet had mogen doen. Het is namelijk zo dat het model nooit geconcipieerd is om open tentoongesteld te worden, en dat de scheidingslijn tussen de body en de binnenkant van het motorcompartiment niet perfect rechtdoor liep, wat niet erg was omdat ik het model toch met gesloten sidepods wou tentoonstellen. Als je dan in laatste instantie toch één sidepod opent, moet je de gevolgen maar dragen natuurlijk... Zilver dus.

En dan de gouden plakken. De Ducati kreeg goud en eerlijk gezegd zou ik ontgoocheld geweest zijn met minder. Het is één van de weinige modellen waarvan ikzelf vind dat hij over de ganse lijn geslaagd is, en waarvan ik zo niet direct zelf een fout zou kunnen aanduiden.

Maar helemaal onverwacht waren wel de dubbele gouden medailles die ik kreeg voor de Porsche 911 Turbo. Het is een "straith-of-the-box" bouw (OOB), wat betekent dat ik er niets, maar dan ook niets aan veranderd, verbeterd of toegevoegd heb. Dat hij goud haalde in deze OOB categorie was al een leuke verrassing, maar helemaal te gek werd het toen ik ook in de algemene categorie "civiele wagens" goud haalde. Mijn Porsche kon het dus met gemak opnemen tegenover andere civiele wagens waaraan wél de nodige aanpassingen, verbeteringen en aftermarket sets toegevoegd waren. En dat was toch wel de leukste verrassing van de dag voor mij...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 09-11-2006 at 17:04.
Reply With Quote