View Single Post
  #6  
Old 21-11-2006, 22:26
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by A.J. View Post
Als ik als kleine zelfstandige al zie wat personeel kost in België, dan is het logisch dat je liever ergens anders produceert.
Verder kan ik enkel zeggen dat de tal van vakbondsacties die er in het verleden in Vorst geweest zijn een voorname rol gespeeld hebben in de beslissing van de directie...
Laat het nu net de loonkost zijn die in deze NIET de doorslaggevende faktor is, of dachten jullie nu echt dat die in Wolfsburg lager is dan bij ons?

Het stond er al aan te komen, zeker als je de voorgeschiedenis van deze wat gevolgd hebt. Enige tijd terug heeft IG Metal - dacht ik toch wel een mastodont van een vakbond in Duitsland - onder druk aanvaard om 2 uur extra te werken per week en dit zonder loonopslag. Echter, dat hebben die jongens niet zo maar gedaan. De directie beloofde hun wellicht dat het zwaartepunt van de productie van de Golf in Wolfsburg zou komen te liggen (ook al is het ginds duurder om een Golf te bouwen). Immers, Wolfsburg kan en kon zich een lange staking ginder gewoon niet permitteren.
VW Vorst is voor hun dan het logische kalf dat naar de slachtbank wordt gebracht.

Over 5 à 10 jaar is er hier te lande geen productie meer van afgewerkte producten. Laten we ons daar maar niet te veel illusies over maken. Enkel kennis en diensten is wat er nog gaat overblijven.

En uiteraard is het zeer erg voor de mensen, maar als je er wat afstand van neemt (in deze eerste uren en dagen wellicht niet makkelijk), zullen de meeste ook hier wel weer bovenop geraken. De mijnen, Ford, Renault, Sabena maar vooral alle kleine bedrijven die dagelijks failliet gaan en waar de mensen ook op straat vliegen, zonder begeleidingsmaatregelen, en waar geen hond ooit wat over zegt. 't is maar hoe je het bekijkt.

Net zo bij een vliegtuigramp met 100'en doden. Spreekt iedereen dagen over, hoe erg het wel niet is, terwijl er 1000'en verkeersslachtoffers naamloos ten onder gaan... 't is allemaal relatief - als je het vanop een afstand bekijkt.

Last edited by Guido; 21-11-2006 at 22:29.
Reply With Quote