View Single Post
Old 22-11-2006, 11:07
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Ivm de carburatoren. Water is altijd een gevaar. Hoe grondig je ook probeert te drogen. Ik laat ze meestal een nachtje liggen omdat ik ook al enkele keren zelfs water ben tegengekomen tijdens primer en laklagen.
Ondertussen heb ik al heel wat avonturen beleefd met deze motor, die ik jullie zeker niet wil onthouden.

Eerst die luchtfilterkast. Na enkele uurtjes remolie-bad was alle verf (die nog niet eens droog was toen het onderdeel de remolie invloog) er gemakkelijk afgegaan. So far so good. Dus werd het onderdeel grondig ontvet en deze keer absoluut gedroogd. Geen water zou me nog pesten! En inderdaad, het spuiten in grondverf liep van een leien dakje. Nu het onderdeel nog voorzichtig in mijn spuitcabine zetten om te drogen, en daar ging het weer mis. 10 cm vóór de spuitcabine springt de luchtfilterkast van zijn steuntje af, en valt met natte verf en al in het vast tapijt. En hopla, daar ging hij weer de remolie in. Weer dezelfde cyclus van ontverven, ontvetten en drogen. Ik werd er moedeloos van. Bon, een derde keer grondlaag spuiten dus. Mijn witte primer van Tamiya was ondertussen al op dus ik greep naar die van Gunze Sangyo. Witte bus met witte dop. Ik begin te spuiten en wat merk ik? Dat is verdorie geen witte primer, daar zit grijze primer in! Moegestreden heb ik het daar maar bij gelaten en hoopte ik dat de goudverf voldoende dekking vertoonde om zowel over witte als grijze primer dezelfde tint te vertonen...

Na 24 uur drogen ben ik dan beginnen met de gouden laklaag te zetten. En inderdaad is er geen verschil te zien tussen witte en grijze primer. Ne mens mag ook al eens chance hebben eh

Na nog eens 24 uur drogen en een vergelijking van de gouden laklaag en de referentiefoto's was ik niet echt tevreden over de kleur. Er ontbrak iets aan. De echte motor ziet er meer oranje uit, maar toch met een gouden ondertoon. "Als ik nu eens clear orange over het goud zou zetten" dacht ik. Dus met een penseeltje heb ik wat clear orange op de voorvork gezet waar later de verf verwijderd moet worden, en dat resultaat stond me aan.

Dus heb ik mijn airbrush gevuld met clear orange en ben ik beginnen te spuiten. Het resultaat was erg goed, alleen jammer dat de benzinetank een haartje vertoonde, wat ik wou verwijderen met een pincetje, waarbij ik jammer genoeg de onderliggende goudlaag beroerde zodat ik met geen enkele mogelijkheid het vlekje nog kon wegwerken. Dat is natuurlijk het probleem met een laklaag die uit 2 verschillende tinten samengesteld wordt : als de onderliggende laag een fout vertoont kan je met de bovenliggende laag geen verbeteringen meer aanbrengen...

Dus had ik 2 opties : ofwel de ganse boel in de remolie, ofwel eerst terug met goud een laag spuiten om daarna terug een clear orange laag te zetten.

Ik heb voor het laatste gekozen, maar omdat ik bang was dat de goudverf (Tamiya spuitbus) ongewenste reacties zou teweegbrengen met de clear orange laag (Tamiya enamel) heb ik voor alle zekerheid eerst terug een witte primerlaag gezet op de benzinetank. Die sloeg wel wat lichtbeige uit na het drogen, maar dat maakt niets uit omdat er weer een goudlaag over komt. De enige functie die de primer heeft bestaat erin ongewenste reacties tegen te houden. En dat blijkt gelukt te zijn want ondertussen staat die goudlaag er ook op en er zijn geen ongewenste reacties opgetreden.

Rest me nog een laag clear orange aan te brengen (die ik nu ook als spuitbus aangeschaft heb) en foto's te posten van mijn avonturen. En dan kan ik eindelijk verder met de bodyparts (decals aanbrengen, vernis, enz...)

Tot zover deze lezing.

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 22-11-2006 at 12:21.
Reply With Quote