Quote:
Originally Posted by EvilDevil10en
hoi, ben pas beginnend in de modelbouw
aan de foto's te zien van sommige bouwers kunnen jullie vrij perfect de ruitrubbers en de randen rond de vensters painten
kan iemand me zegge hoe ik dit het beste doe, word dit me de penseel gedaan of word het ook gespoten?
mvg mario
|
Om ruitrubbers te schilderen zijn er meerdere mogelijkheden. Als je gezegend bent met een vaste hand kan je ze manueel schilderen, met een penseeltje, of je kan ze afplakken en spuiten met een airbrush. In beide gevallen raad ik je sterk aan om je model vooraf te voorzien van enkele lagen vernis. Waarom? Om in het eerste geval zonder problemen een mislukt stukje schilderwerk te kunnen wegvegen met wat white spirit, waarbij de vernis je onderliggende laklaag (en eventuele decals) perfect beschermt, en in het tweede geval om gemakkelijk de ruitrubbers te kunnen afplakken met wat masking tape, waarna je ze spuit met de airbrush. Vervolgens kan je zonder gevaar de masking tape voorzichtig verwijderen zonder schrik te moeten hebben dat je decals aan de tape blijven plakken, op voorwaarde dat je voldoende vernislagen gezet hebt en de boel lang genoeg laten drogen hebt, want ik heb zelf al tot mijn schade en schande aan den lijve ondervonden dat één vernislaag niet voldoende is...
Ikzelf gebruik dan ook voornamelijk en liefst de eerste methode omdat ik een nogal vrij vaste hand heb.