View Single Post
  #457  
Old 01-02-2007, 00:16
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Diccy View Post
Hallo iedereen,

na enkele jaren stil gelegen te hebben ben ik nu een goeie maand of 4 terug de draad aan het oppikken maar toen ik voor m'n rustperiode nog dacht dat ik het niet al te slecht deed, heeft het aanschaffen van internet me wel op totaal andere gedachten gebracht.
Zo kende ik niet eens dingen zoals sol, P/E sets, Alclad2, online winkels enz..

en dus de laatste maanden zijn vooral experimenten geweest van deze producten en véél gluren en lezen/leren op forums maar ik hou er toch nog enkele vraagjes op na.

1; ik las dat er toch ook vele zijn die hun decals mee vernissen, en dat die hun sol resten verwijderen met polierpasta of zelfs met wax, maar terugdenkend aan m'n opleiding carrosserieherstelling meen ik te herrineren dat verf (dus ook vernis) beter hecht op iets ruwere ondergrond en silicone en waxresten zeker af te raden zijn; dus m'n vraag is of dit geen problemen geeft op één of andere manier??
Haaaaa!! Nog ene die niet van de modellekes kan afblijven. Welkom hier bij deze bende "over het paard getilde" -maar prettig- gestoorden.
Om op je vragen te antwoorden: het is inderdaad zo dat je best op een iets ruwere ondergrond werkt wanneer je extra lagen lak / vernis wilt zetten, omwille van de aanhechting. Maar: sol heb je nodig wanneer je decals op een niet-vlakke ondergrond moet aanbrengen. Eigenlijk kan je bijna niet zonder dat spul. Het gaat de decal als het ware versmelten tegen die ondergrond. Probleem is echter dat dat product ook resten achterlaat, en die blijven zichtbaar als je vernis gaat aanbrengen. Die resten moet je "weggommen" met die polierpasta of wax (ikzelf gebruik wax). Het is een beetje een contradictio in terminis: langs de ene kant wil je een iets ruwere ondergrond, langs de andere kant moet je onvolkomenheden wegpolieren.
Het is nu wel zo dat een model niet wordt blootgesteld aan de omstandigheden waaraan autolakken onderhevig zijn. Het samenspel van invretend vuil en climatologische veranderingen, daar hoeven wij geen rekening mee te houden. Daarom stelt het zetten van een laklaag op een vlakke ondergrond voor onze modellen geen probleem.


Quote:
Originally Posted by Diccy View Post
2; als je 'white metal parts' wil bekleden met laagje carbon fibre, moet deze dan ook best eerst een laag primer gekregen hebben?? en geld hetzelfde antwoord voor resin parts te bekleden ook??
Ik zou white metal en resin op dezelfde manier behandelen als plastic. In deze context wil dat zeggen: primen, lakken en dan bekleden. Wanneer je onderdeel volledig met carbon fiber moet worden bekleed zou je kunnen volstaan met een primerlaag, maar persoonlijk zou ik er dan een laagje matzwart of zo over zetten, pas dan de decal. Je kan met de laag verf ook nog heel minieme onvolmaaktheden in het onderdeel zelf camoufleren (door te polijsten bv.).
Het is misschien wel aangewezen om voor wit metaal en voor resin aangepaste primers te gebruiken. Gunze heeft primers die speciaal voor resin zijn ontwikkeld. Die geven een betere aanhechting dan de primers voor plastic en ze zijn minder aggressief voor de resin.

Quote:
Originally Posted by Diccy View Post
3; en na veel zoeken vind ik maar weinig of geen informatie rond de termen "wash" , "wheatering" en "dry brush" ; kan iemand me hier wat meer over vertellen wat en hoe ??
M.v.g. Diccy
Wheatering: het nabootsen van vuil, stof, veroudering, slijtage, etc dmv voornamelijk verftechnieken.
Wash: het geverfde onderdeel met een donkere, maar sterk verdunde tint overschilderen, en het teveel aan verf wegvegen met een vodje vooraleer hij de kans krijgt te drogen. Je krijgt dan het effect dat dieper liggende delen donkerder geaccentueerd zijn, wat meer diepte geeft aan het onderdeel.
Drybrushing: dat is eigenlijk net het tegenovergestelde van washen. Je gaat met een (doorgaans) lichtere tint het onderdeel bewerken. Hierbij gebruik je een dikke verf op een bijna droge penseel, zodat je met heel kleine en bijna droge verfrestjes werkt. Zo bouw je laagje voor laagje op. Het is de bedoeling om hoger liggende (uitstekende) delen met een lichtere kleur te accentueren, zodat je ook weer een diepte-effect krijgt.

Voor meer info over die technieken kan ik je eigenlijk maar aanraden om eens de sites te bezoeken van bouwers van militaria. Die mannen zijn daar echte cracken in. Voor de rest: proberen, proberen, en nog eens honderd keer proberen voor je het onder de knie hebt.

Als je nog iets wilt weten: vuur maar af!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote