Quote:
Originally Posted by 111
Frank, waar haal je die cijfers vandaan ? ("zien we in dat de gemiddelde temperatuur op aarde de laatste 6 jaar 0,4 graad C gedaald is")
En die stijging van 1 graad is inderdaad niet veel, maar daar staat wel tegenover dat de bevolkingexplosie vooral tegen het eind van vorige eeuw plaatsvond, dat de CO2 uitstoot automatisch zal volgen en dat als gevolg daarvan de temperatuurstijging voor deze eeuw wel eens van een héél andere grootte-orde zou kunnen zijn.
Weten we dat zeker ? Neen, al zijn er wel enorm veel aanwijzigingen in die richting, maar de materie is te complex om met zekerheid voorspellingen te doen.
|
Die cijfers kan je o.a. bij de NASA vinden. Let wel: ik heb het over een
gemiddelde. In Europa is het een tikkie warmer en in Noord-Amerika een tikkie kouder geworden.
Allerlei aannames door wetenschappers die in een onderzoeksproject gevraagd worden
juist omdat ze de gewenste uitkomst ondersteunen kunnen mij niet overtuigen. Er zijn talloze wetenschappers die hele andere oorzaken en gevolgen aangeven. Ik ben geen wetenschapper en ben dus aangewezen op de conclusies (en aanbevelingen) van anderen. Ik ben ook niet bevattelijk voor complottheorieën, maar vraag me bij vergaande stellingen en voorstellen tot maatregelen wel altijd af wie er van profiteert als we klakkeloos aannnemen en opvolgen wat er er gesteld wordt. Om de puzzel niet al te moeilijk te maken is het vaak handig om eens te kijken naar degenen die de wereldmacht in handen hebben..... en zie, het klopt weer.
Overigens is men het er bijvoorbeeld helemaal niet over eens dat opwarming (voorzover die plaatsvindt) werkelijk zou leiden tot een hogere zeespiegel. Voor Nederland zou dat (als het gebeurt) gevolgen kunnen hebben. Dan doe je daar toch wat aan! Bescherming tegen de zee is hier niet echt een heel nieuw spelletje in Nederland. Meer zorgen mag je je maken over een land als Bangladesh. Daar beschikt men niet echt over de benodigde fondsen om bescherming aan te brengen.
Afsluitend, dat beetje gepruttel met verbrandingsmotoren e.d. wereldwijd is nauwelijks van invloed op het geheel als je het vergelijkt met de effecten van één simpele vulkaanuitbarsting. Of gaan we die bij wet verbieden? De natuur zelf is van veel grotere invloed dan wat de mensheid uithaalt.