Wat mij opvalt is de 'boycot' tegen wat ik maar als 'Weissach' (Porsche Motosport) zal omschrijven. Felbermayr-Proton & de tweede wagen van IMSA/Matmut werden naar de reservelijst verwezen. Ik kan me eveneens goed inbeelden dat ProSpeed niet gelukkig is met het feit niet bij de genomineerden te zijn, zelfs niet bij de reserven. OK: op ACO/LMS/ALMS kan ProSpeed inderdaad geen adelbrieven voorleggen, maar zo staan er wel velen op die fameuze lijst. Maar bvb een tweede of derde plaats op de reservelijst ware al een (verdiende) erkenning geweest voor de troepen van Penders. Met een mogelijkheid tot deelname zelfs...
Twee wagens van Barazi-Epsilon. Op welke basis? Ja, akkoord... LMS 2006, maar Barazi-Epsilon 2007 heeft niks meer te maken met het team van 2006, evenmin hun wagens. Twee Spykers? Ik heb respect voor het chauvinisme van de noorderburen, maar op het gebied van 'geld schuiven' moeten ze echt niet onderdoen voor de Fransen (die dan al iets minder geld moeten schuiven, nietwaar Luc Alphand?). Wees maar zeker dat die vijf extra pitboxen op voorhand al dik betaald waren met hoofdzakelijk Franse Euro's

.
Voor het eerst sinds lange tijd ook geen WR aan de start. Jammer. Het is idd nooit een topteam geweest, maar steeds hebben ze de nodige inspanningen gedaan, via diverse motorenleveranciers, via privé-investeerders en vooral via de moed en het doorzettingsvermogen van Gérard en Rachel Welter. 'Toen' was er nog plaats voor hen, en voor notoire andere teams, die in de Sarthe mede de (eerste, tweede, derde... ) basis legden voor de Endurance van de 21ste eeuw. WR heeft jammer genoeg bedankt voor deze 75ste editie, die meer en meer een het imago krijgt van een (op voorhand verkochte) openbare aanbesteding. Money Makes The World Go Around... Again...
Mvg,
Dries DS