View Single Post
Old 27-02-2007, 23:57
111's Avatar
111 111 is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by Mark View Post
Nogmaals, ik ben voor een beter milieu maar de manier waarop ze dit erin pompen gaat me net ff iets te hard. [/I]
Kan ik inkomen, maar ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat de tijd dringt.
Doet me denken aan een collega, die vorige week de huidige heisa rond CO2 vergeleek met de paniek rond het gat in de ozonlaag van een aantal jaren geleden: "Toen was het gat in ozonlaag niet uit de actualiteit te branden, nu hoor je er niks meer van". Man rijdt overigens met een 911 2.7 RS replica
Klopt ergens wel, maar er is intussen wel véél gebeurd (aanpak van CFK's en dergelijke) en er zijn ook resultaten geboekt.

De opwarming van de aarde is maar één van de vele problemen, maar op dit moment verdient het waarschijnlijk de meeste aandacht. Als de cijfers en voorspellingen kloppen kan het catastrofaal worden voor de volgende generaties.
Nu weet ik net zo min als jullie of die kloppen, het kan in theorie nog alle kanten uit. Maar dat risico wil ik niet nemen, vooral omdat de inspanningen voor het milieu bij mijn weten weinig bijwerkingen, dus ik heb er weinig bij te verliezen.

En nogmaals, ik geef daarvoor mijn passies niet op, ik probeer alleen aan een paar kleine dingetjes te denken. Op zich niet veel, maar als iedereen het zou doen toch een enorme impact.
Ik vind dat persoonlijk een veel gezondere benadering dan 'eerste de grote vervuilers aanpakken'.
Misschien nog even dit. Ik ben tot inkeer gekomen tijdens een conferentie van Alain Hubert met Etienne Davignon. Hubert toonde daar cijfers over de evolutie van de CO2 uitstoot in België sinds het Kyoto verdrag.
Zowat alle sectoren vertoonden opmerkelijke verbeteringen, behalve 2:
- verwarming van gebouwen (inclusief privé woningen): +15%
- transport: +34%

Ik denk dus echt dat we allemaal een serieus steentje kunnen bijdragen. De industrie kan dat natuurlijk ook, maar daar spelen andere factoren. Nog verder investeren gaat hun concurrentiepositie geen goed doen, dus daar zal eerst een akkoord op internationaal niveau voor nodig zijn.
Reply With Quote