Dat is de discussie niet. Ik stel vast dat de F1 drie punten overgenomen heeft van Nascar en wat de kleur van de banden betreft, van de Champ Cars. Daar is niets mis mee met goede punten van de concurrentie over te nemen; nochtans laat de F1 het overkomen dat ze op alle vlak top of the bill zijn.
De pitstops bestaan bij Nascar minstens sedert 1986 (mijn eerste bezoek aan Daytona). In F1 is dit in de jaren 90 overgenomen geweest (en is ondertussen praktisch de enige manier geworden om een tegenstrever voorbij te kunnen; enkele uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). De gele vlag met safety car (bij Nascar bestaat dit reeds een "eeuwigheid") werd ook door Bernie in de jaren 90 ingevoerd. Vroeger werd er altijd maar verder geraced (alleen mocht men op de plaats des onheils niet voorbijsteken, maar verder plankgas slalommen tussen de helpende officials (niet te letterlijk nemen ). Ik denk ook, maar daar ben ik niet zeker van, dat Nascar voor de F1 een snelheidsbeperking in de pits opgelegd heeft.
|