Nissan Skyline GTR (R34) 2003 test version - Tamiya - 1/24
Het volgende project wordt een niet-Porsche. Waarom deze Skyline? Ik heb al een goed idee van hoe hij eruit zal zien. Niet in de Xanavi of Calsonic kleuren maar een pre-season test versie. Waarom? Wel, de carrosserie wordt matt zwart met delen in carbon, in de pre-season tests waren de flaps vooraan anders dan de originele flaps in de kit en een pre-season versie geeft een aantal mogelijkheden die niet op de race auto zitten zoals een luchtsnelheidssonde op de motorkap (het pijpje gekend op de F1 wagens van vroeger), extra temperatuur strips, ...
Het zal een versie worden met opengewerkte bestuurdersdeur en dus een meer dan licht gedetailleerd interieur.
Maar ... genoeg gezeverd, nu over naar bewijsmateriaal. Zoals altijd begin in met de wielen en de remmen. Waarom? Omdat het beeld van de wielen me altijd een idee geeft van hoe het afgewerkt model eruit zal zien, een beetje zoals de laatste pagina van een boek.
De wielen zijn dus al klaar. De velgen zijn voorzien van ventielen en loodjes en de nodige decals en het middenstuk van de wielnaaf werd uitgeboord om de wand dunner te maken en daarna inwendig gedrybrushed.
Vervolgens de banden geschuurd en op velg gemonteerd. De letters zijn geen decals maar gespoten. Om ze een 'used look' te geven heb ik ze lichtjes met een mesje afgekrast op de flank van de band. Het verouderen werd gedaan door de hel witte letters te overspuiten met sterk verdunde clear orange. Vermits dit een test model zal zijn vond ik dat de wielen er 'gereden' uit moesten zien. Het minste dat je dan kan doen is de ganse handel met matt overspuiten.
Om het geheel af te maken heb ik ook het opgeraapte rubber gesimuleerd. Dit heb ik gedaan met microsol christal clear. Vermits de banden licht vettig zijn zal een verdunde chrystal clear niet egaal blijven kleven maar samentrekken (een beetje zoals visogen) en daardoor lichte verdikkingen simuleren. Als het droog is overspuiten met matte vernis en klaar is kees.
Hoe ik hiertoe gekomen ben? Ik wilde zwart pigment om de banden aanbrengen om de pickup te simuleren en om geen lijmsporen te hebben heb ik chrystal clear genomen, maar toen het niet lukte met het pigment heb ik het afgevreven en ... de restanten waren meer dan goed genoeg! Oordeel zelf maar.
Voor de rest heb ik nog enkele dingen aangepakt. De middenconsole is al bekleed met carbon en de snelzekeringen moeten nog gezet worden.
De remschijven zijn de Tamiya PE delen die ik met de aansteker en schuurpapier meerdere malen bewerkt heb en de klauwen hebben de leidingen gekregen.
Voor de rest ... ik bouw als ik tijd heb, wat op dit moment een schaarste is.
Volgende update .... ???
|