Het geluidsniveau valt nog mee, zolang je maar geen 7200 toeren ventilator gebruikt. Er bestaan echter ook zeer goede koelers met ventilatoren draaiende aan ongeveer 5600 toeren, deze maken al een stuk minder lawaai, mijn XP 1700+ krijgt op volle belasting 51 graden, zonder extra casekoeling maar met een zeer goede koperen spire koeler met 5600 rpm fan. Bovendien kan zon athlon tegen een hogere temperatuur dan een intelvariant, voor een XP stelt AMD dat hij zou moeten perfect werken tot een temperatuur van 90 graden. In de realiteit is het natuurlijk niet echt haalbaar, een 50-55 graden is een aanvaardbare temperatuur na een half uur full load met nog enkele andere hitteverwekkers in de case. Ik ben het wel met je eens dat de intels vroeger zeker veel stabieler waren. De 2.2 ghz variant is natuurlijk wel een heel nieuwe proc, met de nieuwe northwood core die uiteraard veel minder warmte genereert. Maar bij de tragere varianten is het verschil met AMD veel kleiner. Bovendien zijn AMDs juist redelijk gemakkelijk te overclocken aangezien je heel makkelijk de multiplyer kan unlocken terwijl dat bij intel veel moeilijker is. Uiteraard moet je bij AMD altijd een zeer goede koeling voorzien, maar de eerste tests van overclockte 2.2s die ik zag waren tot 3.65 Ghz, ware het wel met een koeling van vloeibare stikstof. Wat zeker wel een feit is, is dat intel toch nog steeds een ruime voorsprong heeft terwijl amd altijd maar achterophinkt. Ik zal zelf ook eerder geneigd zijn van een intel te kopen, maar ik heb beide staan, kan je je beter baseren op eigen ervaringen. Tot voor de athlon xp zou ik zeker altijd een intel hebben gekocht, nu is het prijsverschil toch wel vrij groot. Ik gebruik ook nog zon katmai, zij het dan nog steeds op 450, voldoet voor mij nog ruimschoots.
Grtz FF
PS: Er zijn eigenlijk ook maar weinig mensen die hun beestje overclocken eh
|