View Single Post
  #1  
Old 23-05-2007, 20:04
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Is een koersdirecteur "diplomatiek onschendbaar" of moet ie gestraft kunnen worden?

Is een koersdirecteur "diplomatiek onschendbaar" of moet ie gestraft kunnen worden?

Zoals reeds vaker geschreven, de verhoudingen liggen volledig scheef in ons wereldje. Fabrikanten, teams, sponsors en coureurs die heel wat geld omzetten t.b.v. de autosport. Anders gezegd, de bedrijfsmatige kant van het hele verhaal.

Het verloop van wedstrijden ligt in handen van een groep welwillende amateurs die vrijwillig meewerken aan dergelijke evenementen en die hun zaterdag of zondag geheel belangeloos opofferen. Zeg maar de charitatieve kant van het verhaal

Net zo goed als een coureur met zijn wagen in het decor terecht komt, een monteur een moer vergeet aan te trekken kan een koersdirecteur, hoofd veiligheid, hoofd medische dienst, arts, radioadienst, postoverste of een andere vrijwilliger een fout begaan die van invloed is op de koers.

De straf voor een coureur, monteur of team is duidelijk. Uitvallen of een disciplinaire straf (aftrek punten, geldboete) via een bond ofzo.

Echter een straf voor die vrijwilligers? Dat kennen we niet. Toch ben ik daar een voorstander van. Wellicht gaat dan de algemene kwaliteit van deze bende vooruit. Geldstraffen zijn uiteraard uitgesloten maar waarom een koersdirecteur niet voor een maandje of 3 naar strafbankje verwijzen? Bij herhaaldijk falen simpelweg de licentie voor het leven intrekken.

Uiteraard is deze vraagstelling een voortvloeisel van de DTM race op de Lausitzring. Roland Bruynseraede en Schwägerl (DMSB) krijgen de wind van voren in de MSA van deze week.

Met alle respect voor die mannen, maar hun ingrepen kunnen het kampioenschap nadelig beinvloeden voor MB of Audi. Denk niet dat een fabrikant blij is als een jaarlijkse investering van enkele tientallen miljoenen Euro's om zeep word geholpen door de welbekende blauwe blazer

Als zo'n autosportdirecteur van een fabrikant zijn keuze moet verdedigen om enkele miljoenen €'s te investeren in de autosport tegenover de raad van bestuur dan kan ie een lastige tegenvraag krijgen

Raad van Bestuur: ok, je wilt enkele miljoenen voor je autosport project?
Autosportdirecteur: Ja, graag.
RvB: Wie is er verantwoordelijk voor de uitvoering van die wedstrijden?
AD: Hele organisatie vrijwilligers, van koersdirecteur tot baanpost
RvB: Vrijwilligers?
AD: ja
RvB: Gaan wij een investering, van ettelijke miljoenen €'s, in handen leggen van de lokale onbezoldigde vrijwilliger die "diplomatiek onschendbaar" is?
AD: ja
RvB: Dat is geen sterk argument!

Nou ja, het mag duidelijk zijn waar ik op doel.

Dat we weleens disciplinaire straffen voor dergelijk volk kunnen verwachten is volgens mij uitgemaakte zaak:

Quote:
DTM-Lauf Eurospeedway Lausitz: DMSB untersucht Vorgänge

Der DMSB hat nach den Entscheidungen seiner Sportfunktionäre während des DTM-Rennens am Eurospeedway Lausitz vom vergangenen Wochenende reagiert und umgehend eine lückenlose Aufarbeitung der Vorgänge eingeleitet.

Der Racedirector, der Vorsitzende der Sportkommissare sowie der DTM-Delegierte des DMSB sind aufgefordert, bis Mittwoch, den 23. Mai 2007, einen vollständigen Bericht über die Abläufe während des Renngeschehens zu erstellen. An diesem Tag wird die DTM-Kommission, bestehend aus Vertretern des DMSB, der ITR und der Hersteller, zu einer Sondersitzung in Frankfurt zusammenkommen.

http://www.dmsb.de:80/news_251.html
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote