View Single Post
Old 24-05-2007, 11:08
Rohrl-fan's Avatar
Rohrl-fan Rohrl-fan is offline
De Paddock Regular

Ook ik had graag mijn steentje aan deze topic bijgedragen. Ik ga natuurlijk geen reclame maken voor mijn eigen zaak (Dat is op dit forum ook niet de bedoeling, hé!), maar ik wil wel graag iets melden over fototoestellen aangekocht in het buitenland. Het is namelijk zo dat momenteel België het enige land is in onze regio van Europa waar er bij wet verplicht 2 jaar garantie moet gegeven worden op "huishoudapparatuur" waaronder ook fototoestellen vallen. Informeer je dus goed over de garantievoorwaarden voordat je een aankoop gaat doen. Ook een Nederlandstalige handleiding ontbreekt meestal. Er zijn dus ook enkele keerzijdes aan winkelen in het buitenland!

Over de keuze van je fototoestel wil ik nog graag het volgende zeggen: Ik moet Sennake in elk geval gelijk geven over de factor zoom. Als je graag rijdende auto's wil fotograferen op circuit is 10x het absolute minimum! Een goede beeldprocessor is tevens ook uitermate belangrijk, dit vooral voor de snelheid van je opnames. Ik vrees echter dat je voor € 300,- nieuw niet veel geschikts gaat tegenkomen of je moet ergens een goede opruimpromo tegenkomen. Kan je dan je aankoop misschien niet beter even uitstellen en wat doorsparen? Uiteindelijk is het toch ook niet de bedoeling om geld te spenderen aan een apparaat dat je gebruikseisen niet beantwoordt! Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik je budget een slordige € 100 - 150 optrekken. In die prijsklasse kan je bij de meeste topmerken (in alle eerlijkheid, van Traveller heb ik bij mijn klanten nog maar weinig goeds gezien) al terecht voor een degelijk apparaat met een goede optische zoom en een snelle up-to-date beeldprocessor. Als je dit graag combineert met een nog steed redelijk compact formaat kan ik je de Panasonic TZ-2 aanbevelen, die heeft 10x optische zoom, een derde generatie processor, 6 megapixel, een lens die al begint op (omgerekend) 28mm (handig voor gebruik in kleine ruimtes) en dit alles in een apparaat dat nog makkelijk in je binnenzak past.

Voor alle duidelijkheid, het is niet mijn bedoeling om mijn eigen zaak op dit forum te promoten! Als deze post om welke reden dan ook niet door de beugel kan mag deze onmiddelijk geschrapt worden. Maar nogmaals, als je een digitale camera gaat aankopen is het natuurlijk niet slecht om ergens een budget voorop te stellen, maar wees bereid om daar lichtjes vanaf te wijken als dat voor je gebruikseisen nodig is. Beter een beetje te duur maar wel iets dat je kan gebruiken dan een goedkoop toestel dat in de kast blijft liggen omdat het eigenlijk niet geschikt is voor het doel waarvoor het gekocht is!