Spa Italia 2007
Het blijft een ongewone traditie. Het samengaan van een Vlaams-Waalse organisatie dat ontaardt in een vleugje onvervalst Italiaans chaotisme op Spa Italia. Hoewel de communicatie op deze editie al vlotter verliep kwamen de oude pijnpunten weer naar boven : onduidelijke uurregelingen, ongeïnformeerde infomensen en de Ferrari "First Runs" die weeral in het honderd liepen. En zo kwam het dat we de dag moesten besluiten met een terugbetaling van onze run door de organisatie, te midden een groep discussiërende Nederlanders die al hun geld, inkom incluis, terugeisten. Het oude zeer ... niemand heeft zin om 9u30 in de morgen, na de croissants en koffie onmiddellijk op Francorchamps te gaan hobbelen in een luidruchtige Ferrari Prototype. Dus komt iedereen in de namiddag. Een namiddag waarin de "First Run" wagens dan wel eerst worden volgestouwd met een niet aflatende stroom "guests" van de sponsorende bedrijven. Bovendien laten de Ferrari's het met de regelmaat van de klok afweten. Tegen de tijd dat zaterdag de garages worden gesloten staan 3 Proto's in panne, evenals de GT3 Cup en wordt de F40 binnengehaald. Gevolg.. tot laat in de namiddag wachten ongeduldige betalende gasten op hun ritje, een ritje dat er in sommige gevallen helemaal niet komt. "Morgen is er tijd" genoeg zweert de organisatie. Alleen had er niemand op gerekend dat sommige mensen enkel de zaterdag komen.
De Ferrari "no-run"
Wat maakt Spa Italia dan de moeite om er naartoe te gaan. Anno 2007 zeker 2 dingen. Ten eerste dit één van de eerste grote evenementen op het vernieuwde circuit van Spa en kon je (zei het dan met wat geluk dus) zelf het vernieuwde circuit ervaren. En ten tweede was er de viering van Maserati, dat 50 jaar geleden zijn wereldtitel behaalde in de F1 met Juan Manuel Fangio. Daartoe werd Maria Theresa de Filipis, ere-voorzitster van de Maserati Club, naar Spa gehaald. Mevrouw de Filipis, nu om en bij de 80 jaar oud, was ooit de allereerste vrouw die in een F1 wedstrijd van start ging. In 1956 behaalde ze een 10de plaats in de Belgische Grote Prijs. Toen nog op het oude 14 km lange circuit.
De Maserati 250F wereldkampioen 50 jaar geleden
We treffen haar aan bij de signeersessie. Wat denkt ze dan van het vernieuwde circuit? "Zeer mooi.... molto bella, maar iets helemaal anders dan het circuit van vroeger", voegt ze er aan toe. Of ze gaat rijden. Ze weet het niet, vandaag waarschijnlijk niet. Maar ondertussen wijzen enkele organisatoren naar een klaarstaande Maserati limousine. Een piloot zal haar een rondje tonen, maar dan wel in een luxe Maserati. Helm moet op want op de piste rijden de Ferrari First run prototypes en GT's. Een helm met de kleuren van Schumacher. Mevrouw de Filipis stapt in als de Italiaanse mama die op zondag naar de kleinkinderen moet : handtas, jas, brilletje onder de helm.. Voor ze vertrekken gebaart ze de piloot : "rustig rijden". Een rondje later staan ze alweer binnen. Mevrouw en de piloot hebben onderweg hun helm afgezet. "Infraction du réglement" bellen de baanposten door. De Maserati krijgt zwarte vlag.
Maria Theresa De Filipis
Pas op zondag zal de Filipis met de 250F over het circuit rijden. Ondertussen kunnen de enkele gelukkigen die in de Ferrari's raken het zelf verkennen. Evenals de vreemde eenden in de Italiaanse bijt : BRAVO houdt een trackday. En niet alles is Italiaans bij deze racers : GT40 replica's, Ford Escorts, Formule Ford monoposto's en andere oldtimers zoals een Gordini. Ze nemen het circuit in voor een goed uurtje. De hertekende layout kan overtuigen. De nieuwe chicane met nog een compleet lege ruimte achter de hekkens. Een nieuwe parking bovenaan wat de nieuwe tribunes dienen te worden. Handig voor de VIPs, van de parking naar de tribune. Geen slijk aan de schoenen. rijen en rijen bomen zijn gekapt. De afdaling van Bruxelles is nu vanaf de chicane te zien. Bernies superpitgebouw met twee verdiepen hoge op- en afrit moet nog worden afgewerkt. En voor de rest ... veel draad en veel uitloopzone.
Spa Italia blijft een leuk en ongedwongen evenement waar Jan Modaal zijn ogen kan laten feesten op minder of meer exotisch materiaal uit Italië. Hopelijk leert men bij de organisatie uit de fouten van de afgelopen jaren. Specifiëer de runs in de tijdsplanning. Reserveer uur en dag en hou de mensen daaraan. Zorg dat je op een stand "info" ook info kan verkrijgen. Een beetje chaos gaat goed met het thema maar mag niet ten koste gaan van het evenement. Dat gezegd zijnde zijn we ervan overtuigd dat de organisatie toch kan terugblikken op alweer een geslaagde editie.
De Gordini, een tijdgenoot van de 250F. Merkwaardig : versnellingspook tussen de benen !