Spa-Francorchamps: Preview Niels Lagrange
Debuut voor Niels Lagrange en BMW Z4 op Spa-Francorchamps
In het kader van de 12 Hours of Spa BTCS wordt op zaterdag 9 juni de derde manche verreden van de Mediagroep Van Dyck Belcar 2007. De jongste telg uit de Belcarfamilie heeft door de werkzaamheden op de Ardeense omloop lang moeten wachten op de eerste kennismaking. Maar gezien zijn groot aanpassingsvermogen vormde dit tijdens de eerste trainingen geen probleem.
“Mijn enige ervaring met Francorchamps dateert van een tweetal jaren geleden tijdens de testdag van de Fomula Renault Academy”, geeft de Youngster tekst en uitleg.
“Het was even wennen wat betreft de veranderingen aan het tracé, maar voor de rest verliep alles prima. Net zoals in Donington had ik de omloop vrij vlug onder de knie. Opnieuw kreeg ik een prima BMW Z4 onder de bips geschoven. En gezien Patrick Smets in de aanloop naar de 24 Uren van Francorchamps zijn zinnen zette op de Mosler kon ik de ganse dag alleen trainen. De set up van de wagen was perfect waardoor deze zich héél neutraal gedroeg. Ik werd door mentor Guino Kenis gevolgd in iedere bocht en kreeg de instructies door via de boordradio. Dit resulteerde in één lange testsessie die perfect verliep en waarbij ik terug enorm véél bagage meekreeg. Tips die ook op Circuit Zolder van toepassing zijn. We bleken zelfs sneller dan de Ford Mustang van De Doncker. Een wagen die in Silverstone toch opmerkelijke chrono’s op de tabellen zette tijdens de kwalificaties. Opmerkelijk is wel dat ik op het snelle stuk richting Combes net tegen de begrenzer van de vijfde versnelling kom. Een slordige 240 km/u. Dus ook op het supersnelle Francorchamps kunnen we met de Z4 de zesde versnelling niet gebruiken. Ik sta te popelen om samen met Patrick Smets van start te gaan op het vernieuwde tracé van Francorchamps. Ook hij heeft een pak ervaring op de Ardeense omloop en kan me nog véél bijleren. Na Zolder en Donington is dit op korte termijn het derde circuit dat ik voor de wielen krijg geschoven. Francorchamps ligt me zéér goed. Lekker snel en overal op de limiet van de wagen. Na de testsessie en het vergelijk met de Mustang hoop ik dus oprecht dat we eens in de clinch kunnen gaan met deze Amerikaanse bolide tijdens een wedstrijd. Verder is het ook afwachten hoe de Lotus zal geëvolueerd zijn. Ondertussen zijn we wel in Divisie 2 op kousevoeten richting vijfde plaats geslopen tussen de Porsches. Ook in Francorchamps zullen we terug geen vuist kunnen maken tegen de snellere Porsches GT3 Supercup. Vandaar dat ik hoop op wat méér concurrentie binnen de GT4. In Divisie 2 moeten wij het hebben van de regelmaat. Ik denk dan ook dat de 24 Hours of Zolder voor ons de geknipte wedstrijd zal worden. Maar eerst nog twee wedstrijden afwerken over 125 minuten in Francorchamps en Zolder”, besluit de 16-jarige Neerpeltenaar.
|