Thread: Fia Gt
View Single Post
  #5  
Old 22-04-2002, 22:53
Werner333's Avatar
Werner333 Werner333 is offline
Captain Paddock
 
Join Date: May 2001
Location: St. Kat. Waver
Posts: 5,490
Quote:
Kampioenschap FIA-GT 2002 / 1. Magny-Cours

"Zonder pech, hadden we kunnen winnen !"

Op het circuit van Magny-Cours werd dit weekend de eerste manche van het FIA-GT kampioenschap verreden. Zoals te verwachten was, hebben de Lister Storms hun enorm potentieel bewezen, wat de Chrysler Viper GTS-R Carsport Holland van Anthony Kumpen en Mike Hezemans niet belette om zich in de kijker te rijden met een tweede plaats op het podium…

Anthony Kumpen, die hoopvol was afgereisd naar het circuit van de Nièvre, moest zijn verwachtingen bij stellen na een eerste katastrofale kwalificatie, waarin de top-Viper van het Team Carsport Holland tot stilstand kwam enkele meters na het verlaten van de pitlane. "Mike nam het stuur en al heel snel brak een remschijf vooraan, waardoor de wagen heel wat schade op liep en we geen enkele referentietijd konden neerzetten," vertelde de jonge Limburger. Met andere woorden, de bolide van Kumpen was niet gekwalificeerd voor de Super Pole. Maar, als bewijs van hun enorme competitiviteit, realiseerden Mike en Anthony vervolgens de snelste tijd in de tweede kwalificatiesessie, waardoor ze vanop de 7de plaats mochten starten.

Van bij de start, trok Hezemans alle registers open. De ene na de andere moest eraan geloven, zodat Mike na een half uur al op een veelbelovende 2de plaats reed. Helaas, ondanks het staken van een inhaalmanoeuvre bij het zien van een gele vlag, kon de Nederlander een Stop & Go Penalty niet vermijden. De sportcommissarissen verweten hem immers een poging om te passeren onder gele vlag. Resultaat : een onvoorziene stop in de pitlane en vijftig seconden verloren !

Hezemans gaf het stuur door aan Anthony Kumpen, die op een voorlopige 5de plaats aan de race begon. Onze jonge landgenoot in het FIA-GT kampioenschap realiseerde een indrukwekkende remonte… "Ik passeerde verschillende concurrenten, zoals de Viper Larbre Compétition van David Terrien, de ploegmaat van Bouchut, om op een bepaald moment de leiding in de race te nemen. De leidersplaats was echter slechts virtueel, aangezien de leidende Lister zijn pit-stops had uitgesteld."

Mike Hezemans nam het commando van de Chrysler terug over. Hij kwam de piste op… vlak achter de Lister. Deze laatste profiteerde duidelijk van een optimale setup en sloeg een definitieve kloof, ondanks een "splash" in het slot van de race. Voor het duo Mike Hezemans en Anthony Kumpen, was deze dichtste ereplaats nochtans een uitstekende prestatie na een problematisch verlopen weekend… "Zonder pech tijdens het testen en de Stop & Go tijdens de race, hadden we het de Lister Storm tot de finish moeilijk kunnen maken," verklaart Anthony. "Onze Viper was heel goed tijdens de eerste relais van Mike, maar het slot van de wedstrijd was veel delicater, omdat de hardere banden waar we mee reden minder efficiënt bleken. Maar goed, we finishten als eerste Viper, voor de twee bolides van Larbre Compétition, en dankzij de 4de plaats van de tweede wagen van het Team Carsport Holland (Gollin-Matteuzzi), heeft onze formatie het leadership in handen bij de teams. Bovendien, het seizoen beginnen met een podiumplaats geeft vertrouwen voor het vervolg …"

Een positief resultaat dus, veelbelovend voor de tweede manche van het kampioenschap, op 4 mei in Silverstone…
Bron: pers release Vincent Franssen/MAK
__________________

WWW.WERNER333.COM
Reply With Quote