View Single Post
  #1  
Old 11-06-2007, 23:40
P De Sonville P De Sonville is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2002
Location: Gent
Posts: 660
Review Spa-Francorchamps: G&A Racing

Schitterende overwinning voor Kenis/De Keersmaecker


Guino Kenis en Michaël de Keersmaecker hebben op het vernieuwde tracé van Spa-Francorchamps op schitterende wijze de 3de manche van de Mediagroep Van Dyck Belcar 2007 achter hun naam geschreven. Nadat het G&A-duo vorig seizoen reeds driemaal het Divisie 2-podium bevolkte en éénmaal het algemene ereschavot na de Corvettes GT1 van SRT en PSI, mochten ze voor het eerst in de Belcargeschiedenis op de hoogste podiumtrede klauteren na een waanzinnige wedstrijd in extreme weersomstandigheden.

Reeds tijdens de trainingen toonden beiden het potentieel van de G&A Mosler die met een 5-liter motor optornt tegen de Gravity-exemplaren die met een 7-liter rondrijden. Alleen de pare nummers konden een tiental minuten trainen in relatief droge omstandigheden waardoor de onpare nummers werden benadeeld voor de startopstelling. Guino draaide met een 10de chrono de beste tijd van de onpare nummers in GT3.

Guino Kenis: “We hebben gereden voor wat we waard zijn. Net zoals de overgrote meerderheid startten we met slicks op een nog natte piste. Ik kon vrij vlug doorstoten naar de 6de plaats, maar maakte enkele stuurfoutjes op het gladde asfalt en verhuisde naar de 11de stek. Tijdens een waanzinnige inhaalrace kon ik terug de zesde positie veroveren. En dan hebben we de zaken zéér strategisch aangepakt. Toen de hemelsluizen boven Francorchamps werden opengedraaid ben ik op slicks blijven rijden tot mijn minimum rijtijd erop zat. Ik heb werkelijk al mijn ervaring moeten aanwenden om de wagen op de baan te houden. Een risico die achteraf zijn vruchten heeft afgeworpen. Ik kwam samen met Kumpen pitten. Andere teams kwamen reeds vroeger binnen om regenrubbers te monteren, waardoor ze nog een tweede pitstop moesten doorvoeren voor een pilotenwissel. Kumpen en ikzelf zijn pas binnengekomen toen onze minimum rijtijd erop zat. Michaël kwam terug de piste op in 7de positie en reed een fantastische stint. Hij kon Longin voorbij en ging op zoek naar de top 5. Het merendeel ervan moest nog een pilotenwissel doorvoeren en zodoende kwam hij aan de leiding, net voor de safety car uitrukte wegens te extreme weersomstandigheden. Niettegenstaande de safety car op de piste bleef tot de finish ben ik zeker dat Michaël zijn leiderpositie had kunnen behouden”.
“Het team rond G&A heeft fantastisch werk geleverd. We hebben een jaar voorsprong op de rest van de GT3-teams inzake kennis van de wagen. Zo zijn we erin geslaagd om tijdens de pilotenwissel in een mum van tijd de set up van de wagen te veranderen naar regenweer. Iedereen weet perfect wat er in zulke omstandigheden aan de wagen moet gebeuren. Dit, gekoppeld aan de wagenbeheersing van Michaël heeft de Mosler terug naar de leiding gebracht. Tijdens de start sloeg de schrik me wel om het hart toen ik enkele remlichten zal opflikkeren. Ik ben het voorval van 2005 nog niet vergeten. Ik ben in ieder geval zéér tevreden voor het ganse team dat schitterend werk leverde en zeker voor Michaël. Hij heeft de Corvette geklopt op snelheid in de regen. Hij is zéér positief geëvolueerd en maakt geen fouten. Er is trouwens geen enkel topteam uitgevallen. Zelf relativeer ik deze overwinning wel een beetje. Het geeft me niet hetzelfde gevoel als de overwinningen destijds in de Procar ’97 en de GT4-wedstrijd in Silverstone enkele weken geleden”.
Reply With Quote