View Single Post
Old 02-07-2007, 08:04
P De Sonville P De Sonville is offline
De Paddock Regular

Review Belcar Midsummer Race: RS Racing

Strategie nekt goede score van RS Racing
Baaldag voor Ruben Maes

De vierde wedstrijd van het seizoen is er eentje om zo vlug mogelijk te vergeten in het kamp van RS Racing. Nochtans had het GPR-duo Maes/Duez gehoopt om in Zolder een stukje van zijn achterstand af te knabbelen. Een foute bandenkeuze en andere omstandigheden beslisten er echter anders over.

Ruben Maes: “We zaten na de eerste kwalificatie met negen wagens binnen één seconde en stonden op een voorlopige 12 startplaats. Enerzijds een teken dat de GT3-wagens, op enkele na, zéér dicht bij elkaar aanleunen en anderzijds het sein om tijdens de tweede sessie nog eens extra op het gas te staan en zodoende nog enkele plaatsen op te schuiven op de startgrid. Tijdens de eerste chronosessie was de baan amper opgedroogd na een regenbui en kleefde er zodoende nog geen rubber op het asfalt. Dus in theorie zat een snellere chrono er dik in tijdens de tweede kwalificatie. Ondanks mijn vraag om nieuwe banden te monteren werd ik de baan opgestuurd op de rubbers van de eerste training. Ik kon er nog 4/10 sec. afpitsen, maar méér zat er niet in. Ik was nochtans in bloedvorm. De andere wagen van GPR deed het beter met een vierde chrono als resultaat. Maar zij hebben andere afspraken met GPR en konden wel beschikken over nieuwe banden”.
“Dan maar trachten om net zoals in Donington een superstart te maken. Maar ook dit ging de mist in toen de Lamborghini reeds bij het uitkomen van de Jacky Ickx recht op het gas ging staan. Niet reglementair, maar dat had voor gevolg dat er van een normale startprocedure geen sprake was. Ik zat gevangen achter de Viper van Vanthoor die telkens op de rechte lijn sneller was dan de Porsche. In het bochtenwerk kwam ik steeds terug onder zijn achtervleugel, maar bij het uitaccelereren liep hij telkens terug weg. Toen ik na een lange strijd toch de mogelijkheid zag om hem voorbij te gaan, was er plots een gele vlag. Echt frustrerend. Mijn rondetijden waren nochtans bevredigend. In tegenstelling tot de trainingen die we afwerkten op de zachte cupbanden reden we de wedstrijd op de hardere Michelins in de hoop geen bandenwissel te moeten doorvoeren. Maar in Zolder slijten ook deze te vlug. Marc Duez kon na de pilotenwissel nooit een vuist maken en moest al zijn talent aanwenden om de wagen op de baan te houden. Hij deed wat hij kon, maar werd van de zesde naar de achtste plaats verwezen. Misschien hadden we moeten starten op de cupbanden en na één uur wedstrijd een bandenwissel laten doorvoeren. Een doorgedreven testsessie zal dit moeten uitwijzen. En indien we wel in ideale omstandigheden hadden gereden, hadden we toch niet kunnen wedijveren met de huidige top 3 van het peloton. Sinds de eerste wedstrijd hebben alle andere GT3-wagens reeds kunnen evolueren. Het wordt stilaan tijd dat ook de Porsches over een evolutiekit kunnen beschikken”.

Volgens teambaas Pino Sperlinga zullen de GPR-Porsches vanaf de 24 Hours of Zolder over een fabriekskit kunnen beschikken. Het betreft aërodynamische onderdelen, gecombineerd met andere schokdempers. De Zolderse etmaalrace moet de Porsches normaliter beter liggen dan de andere GT3’s.
Reply With Quote