Review Surinx Racing: BTCS/25 Uren VW Fun Cup
Geert Surinx gematigd tevreden
De opdoffer die Surinx Racing in de Klasse T2 te verwerken kreeg tijdens de 12 Uren van Spa was amper verwerkt of het team uit Diepenbeek moest zich terug opladen voor de twee volgende manches in het kader van de 25 Uren VW Fun Cup. Beide manches van de BTCS werden op zaterdag afgehaspeld.
In Klasse T1 gaat het Surinx Racing duidelijk voor de wind. Na winst tijdens de 12 Uren en de daaraan gekoppelde dubbele punten stevent het duo Van Rompay/Daerden recht op de titel af. De supersnelle Daerden parkeerde de Honda Civic 1600 tweemaal op de pole in de Klasse en het duo won ook beide manches, wat hen nu terug een stap dichter bij de titel brengt. Tijdens de eerste manche kwam de Toyota Yaris van Muller/Habran nog flink opzetten, maar strandde op een handvol seconden.
“we hebben een nieuw systeem uitgedokterd waardoor we tijdens de pilotenwissels een tiental seconden winnen tegenover vroeger”, verduidelijkt Geert Surinx het succes in T1. “En dit vertaalde zich op de piste. Tijdens de tweede manche was de concurrentie ver zoek, maar de gewonnen seconden tijdens de pitstop hebben zeker de overwinning tijdens de eerste heat in de hand gewerkt. Spijtig dat de Peugeot van Gits/Cloet nog voor de trainingen moest afhaken. Deze had voor nog wat méér spanning kunnen zorgen”.
De Klasse T2 is een stuk competitiever. Deze Klasse herbergt een 25-tal wagens en een podiumplaats wegkapen is een héél huzarenstukje. De eerste trainingsessie werd verreden in natte weersomstandigheden en dat ligt de Honda en Erik Bruynoghe zéér goed. Met een vierde startplaats was men dan ook best tevreden. In droge weersomstandigheden werd een 7de chrono op de tabellen gezet.
“De wagen en de motor presteren nu uitstekend, maar de nieuwe versnellingsbak is te kort voor Francorchamps”, gaat Geert verder. “We plafonneren enkele keren en dat kost ons een tweetal seconden per ronde. Als we die verrekenen staan we een stuk dichter op de startgrid en kunnen we meestrijden voor het podium. Ik heb een inschattingsfout gemaakt tijdens de bouw van de schakelbak. We komen één of twee tandjes te kort. Vandaar dat ik gematigd tevreden ben. De piloten deden een prima job op de piste”.
De eerste wedstrijd werd afgesloten in 4de stelling terwijl voor de tweede heat Wim De Graef moest starten vanuit de pitlane. “Nogal wat teams die tijdens de formatieronde vroeg op de piste komen, haspelen die aan een behoorlijke snelheid af en komen nog even de pitlane binnen om op die manier nog een tweede formatieronde te rijden alvorens plaats te nemen op de startgrid. Zodoende zijn wagen en banden beter opgewarmd. Tijdens de eerste heat is dit perfect gelukt, maar bij de tweede manche was de pitlane reeds gesloten en stond Wim voor het rode licht. Hij kon zelfs de opwarmingsronde niet afwerken en moest gans achteraan starten. Wim kon nog een pak plaatsen goedmaken en Erik Bruynoghe is dan met het mes tussen de tanden nog kunnen opstomen naar de 6de plaats. Ze hebben het onderste uit de kan gehaald”.
“Ondanks de lange inhaalrace pakken we nipt naast de top 5”, treedt Erik Bruynoghe zijn teambaas bij. “Ik lag tijdens het wedstrijdslot net achter de Alfa van Van den Broeck/Voet. Ik naderde en de vijfde plaats was in zicht. Tot ik in Blanchimont op topsnelheid door een Renault Mégane Silhouette werd aangetikt en met véél moeite uit de bandenmuur kon blijven. Een onverantwoord manoeuvre dat slecht had kunnen aflopen. Ondanks alles zijn we toch tevreden met het behaalde resultaat. We boeken vooruitgang.”
|