View Single Post
Old 11-07-2007, 11:44
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
De Paddock Enthousiast

Perdieus Motorsport winnaar biplace 25u VW Fun Cup

Marc Perdieus wint samen met zijn 3 kinderen Pieter, Maarten en Anneke het biplace klassement tijdens de afgelopen 25uren VW Fun Cup op de omloop van Spa-Francorchamps.

‘Een schitterend resultaat waar we op voorhand van gedroomd hebben’, aldus de trotse vader van de race-familie. ‘We hebben de nodige investeringen uitgevoerd op de wagen waardoor deze sneller is geworden, en nu blijkt dit alles te lonen. Schitterend dat we dit als familie kunnen realiseren op één en dezelfde wagen. Een extra woord van dank naar onze tuner Stefan Dupon die tijd noch moeite heeft gespaard om de wagen optimaal aan de start te brengen.’

Kwalificatie
De kwalificaties verliepen zonder enig probleem. Maarten zetten met 3’13’130 de 3de tijd in de klasse neer tijdens de 1ste sessie. In de 2de kwalificatiesessie werd er niet meer op zoek gegaan naar een betere tijd, in tegenstelling tot andere teams. Maar liefst 5 teams wisten nog onder de tijd van Maarten te gaan en aldus had Perdieus Motorsport uiteindelijk de 8ste startplaats. Het verschil tussen de tweede en achtste tijd bedroeg slechts 8 tienden. Alles lag dus zeer dicht bij mekaar.

Race
Maarten nam de start en nam in zijn eerste stint van anderhalf uur 2 copiloten mee. Ondanks het extra gewicht reed hij naar de top 3 van het klassement. ‘De team-strategie bestond erin geen risico’s te nemen in het begin van de wedstrijd. Als je de voorspoiler verliest, ben je gemiddeld 3 seconden per ronde trager. Op een hele race telt dit op tot enkele ronden, dus dit moesten we ten allentijde vermijden’ aldus Maarten Perdieus. ‘Ik nam geen risico’s, bleef van de curbstones en kon toch makkelijk naar voren opschuiven. De eerste 3 tweezitters namen afwisselend de kop, wat tot een leuke maar tevens sportieve strijd op de piste leidde.’

Na de pitstops bleef de Perdieus’ kever in de top 3 hangen. Zowel Pieter als Anneke reden vlotte stints met copiloten. Vader Marc trok als eerste de nacht in. In een duel ter hoogte van Combes kreeg hij een tik, waardoor een stukje hoek van de voorspoiler verdween, evenals het contact van de 2 koplampen. Alleen de grote lampen werkten nog! Anneke werd evenwel ter hoogte van de chicane achteraan aangereden, met een lekke band tot gevolg. Na het vervangen van de band kon ze vlot verder rijden.

‘Het plan was om tijdens de nacht de forcing te voeren. Maarten begon met een stint van 3 uren, waarna ik rond 4u op mijn beurt hetzelfde deed. Tijdens de nacht hebben we geen copiloten en kunnen we met minder gewicht de baan op,’ vertelt Pieter, de oudste van de twee snelle broers. ‘Maarten is als 3de tweezitter in de klasse vertrokken voor zijn stint en kwam binnen op de 1ste plaats. Ikzelf heb overgenomen en de kloof kunnen uitdiepen tot een voorsprong van 2 ronden. Onze teamstrateeg Quinten Devreker had alles perfect uitgedokterd. Zijn plannetje heeft gewerkt en we reden comfortabel aan de leiding bij het ochtendgloren.’

In de vroege ochtend nam de jongste piloot van het familiale kwartet het stuur. ‘Nadat mijn broers de kloof hadden geslagen, kon ik niet achterblijven,’ lacht Anneke. ‘Ik heb een goed tempo gereden en kon mijn ogen niet geloven toen ik mijn tijden zag. Als besttijd reed ik 3’16 zonder te forceren. Mijn broers mogen gaan oppassen voor de snelle zus’ besluit de jongste Perdieus met een knipoog trots.

Vader Marc zag het allemaal graag gebeuren en zette de opmars verder. Zonder noemenswaardige problemen vervolgde het kwartet de race. Rond de middag kwamen de laatste genodigden langs en namen plaats als copiloot. Met een strak tempo zonder risico’s te nemen, werden de laatste uren volgemaakt. Uiteindelijk reed de kever van Perdieus Motorsport als eerste biplace over de finish met maar liefst 5 ronden voorsprong op de nummer 2. De familie was oppermachtig en gaf gereputeerde namen het nakijken.

Het podium was de kers op de taart, en de 4 piloten knalden de champagnekurken in het rond. Een perfecte afsluiter voor een zeer geslaagd weekend. Dit had echter niet mogelijk geweest zonder onze technische crew onder leiding van Nic De Backer en meester-strateeg Quinten Devreker. Ook alle vrijwillige medewerkers van catering, timing, het tank-duo en de sponsor Van Dessel Insurance Brokers verdienen een woord van dank! Zonder jullie had het niet gelukt! Op naar volgend jaar waar Perdieus Motorsport zowel voor het algemeen- als het biplace klassement zal strijden met haar twee auto’s.

En uiteraard allemaal welkom in Chimay op 1 september!

Perdieus Motorsport