View Single Post
Old 25-07-2007, 09:50
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

't is inderdaad niet echt makkelijk om uit te maken welk onderdeel nu blinkend of mat moet, of ergens daar tussenin. Tot op de dag van vandaag heb ik nog geen enkel CF-onderdeel gevernist in welke vernis dan ook. Misschien dat dit wel kan veranderen, eens ik een moderne F1 bouw, maar soit, da's nog een heel ander verhaal.

Voor gesloten race wagens zou ik zelfs niet te veel vernissen, zeker niet omdat ge er nagenoeg niets van gaat zien. De deurpanelen zou ik absoluut niet doen, wegens niks van te zien. En eigenlijk geldt dezelfde redenering voor de panelen aan de onderkant.

Ja maar, ik wil ze "beschermen", hoor ik u zeggen. Wel dat versta ik wel, maar weet ook het volgende. Waarom die bescherming? Omdat de decals zouden breken en de tand des tijds niet goed zouden doorstaan? Dat zou, ik herhaal, zou kunnen, maar de ervaring heeft me geleerd dat decals die quasi perfect gezet geweest zijn - met sol enz. - ook zullen blijven zitten. Immers, sol zorgt ervoor dat de decals "gebakken" worden in de verf. Dus loskomen gaan ze zeker niet doen. Wat ik dan wel doe? Eens de CF decals geplaatst zijn, poetst ik ze op met Tamiya wax. Brengt ook wat extra glans mee, maar nu ook weer niet te fel.

Ja maar, waarom vernist ge dan uw carrosserieën wèl? Da's toch ook om de decals te beschermen? hoor ik u denken. Wel, de bescherming die geboden wordt door de vernis, is een bijkomend voordeel maar geen doel op zich. Ik vernis mijn bodies omdat ik zichtbare decalranden en carrierfilmen gewoon lelijk vind en buiten proportie op schaal. Als je ze mooi invernist, vervagen die randen of verdwijnen zelfs helemaal, waardoor je een mooi egaal geheel krijgt. De bescherming heb ik er dan bovenop.

Wat ik wil zeggen is: vernis biedt inderdaad een hermetische afsluiting van de decals, maar als je niet vernist, betekent dit niet automatisch dat je enkele jaren nadien met een ramp te maken hebt.

In het aller, aller, alleruitzonderlijkste geval dat de decals toch zouden breken en beginnen opkrullen, wel zelfs dan is er geen man overboord. Je kan die dingen nog altijd met sol repareren. Vraag maar aan Jimbo, bij wie we tijdens de allereerste meeting zijn volledig naar de vaantjes zijnde A110 (decals gescheurd, opgekruld, vergeeld enz) hebben gerestaureerd met zeer overtuigend resultaat.

Last edited by Guido; 25-07-2007 at 11:42.
Reply With Quote