Quote:
Originally Posted by Don Kamiel
Mag ik even verbeteren,
De resolutie van de oude TV is 768x576
Het is een detail, ik weet het, maar juist is juist 
|
Zal ik nog even bijstellen, een oude TV ( die ik als een beeldbuis zie) heeft geen 'vertaalbare' resolutie. Dat hangt af van hoe hij afgesteld werd in de fabriek. Remember de soms zwart/witte blokjes bovenaan het beeld, de 'spikkeltjes' die bovenaan in beeld kwamen ( dat is zichtbaar teletekst, mocht je het niet weten). En de 1920x1080 (16:9) noemt Full HD.
Nu Mark, over de aankoop van een nieuwe tv. De optimale kijkafstand is 5 maal de beeldhoogte ( neen niet de diameter!!). Dit is de afstand die in onze kwaliteitsdienst gebruikt. Ik werk bij de Nederlandse lampenboer, die een ontwikkelcentrum heeft voor TV's in Brugge.
Qua aansluitingen, kijk welke toestellen je hebt met Scart ( kijk ook welke scart: kijk je CVBS, Y/C, RGB). En hoelang je deze toestellen denkt mee te gaan. Tegenwoordig ga je al moeten zoeken om toestellen te vinden zonder HDMI. Mocht je iets oudere toestellen vinden, dan zit daar een DVI-input op. Die zijn vergelijkbaar met HDMI, maar aangezien ze ouder zijn, zijn ze niet altijd compatible met de huidige standaards. Ook heb je soms YPbPr input, maar buiten game-consoles, en exotische players, worden deze niet gebruikt in België.
Contrast-waarde is de regel: hoe hoger hoe beter. Probleem is dat de leveranciers niet dezelfde regels gebruiken om dit te berekenen, laat dit dus geen doorslaggevende reden zijn.
Signaal: analoog of digitaal via de kabel. Het grootste misverstand dat er heerst in Vlaanderen. Het is niet omdat je een digibox, decoder of iets van deze hebt, dat je digitaal kijkt. 95% kijkt via scart naar zijn box, en scart-verbinding is ALTIJD analoog. Akkoord, je ontvanger is digitaal, maar daar stopt het ook. Als je box neemt, kijk dan dat het via HDMI is. In België kun je trouwens alleen maar naar Een en Canvas/Ketnet kijken in digitale vorm via de ether( DVB-T). Digitaal kijken via de kabel (DVB-C) is nog toekomst muziek.
Helderheid is net als contrast een probleem. Zelfde regel.
En daarnaast heb je andere verkoopsargumenten ( USB-aansluiting (voor MP3, foto's, DIVx,...)), hoe ziet de kast eruit ( meest onderschatte argument), AmbiLight, de voet/muurhanger, ...)
Als ik een lijstje mag geven over hoe te kiezen:
1: Wat is het budget? De belangrijkste vraag ( Goedkoop is niet altijd slecht!)
2: Past de kast in het interieur (weer verrassende vraag, maar een tv staat 80% van z'n tijd uit), laten beoordelen door iemand van het vrouwlijke geslacht, hebben er een beter ook voor.
3: Laat je niet leiden door toeters en bellen, deze gebruikt niemand
4: Als je graag snelle beelden wil zien, neem er dan zelf mee naar de winkel ( via DVD of USB-stick), kun je zelf beter oordelenover gekend inhoud.
En vooral, wees niet teleurgesteld als je dezelfde tv over 2 maand goedkoper of een betere ziet. De markt voor flat TV's is de snelt-wijzigende markt in de wereld, voor het ogenblik sneller dan PC's.
Veel succes met de koop