Ik zie dat ik al meer dan een maand geen update meer gepost heb. Daar zijn verschillende redenen voor:
- Ik was een weekje met vakantie naar Frankrijk en heb mijn modelbouwspullen thuis gelaten.
- Ik heb de laatste 2 LeMans modellen afgewerkt én mijn website over de LeMans winnaars helemaal herwerkt.
- Ik heb ook niet echt stilgezeten wat de Mercedes betreft, alleen was ik er nog niet aan toe gekomen om foto's te maken en zonder foto's is zo'n WIP-thread waardeloos...
En dus kan ik vandaag weer eens een update posten want ik heb foto's gemaakt.
Wat heb ik dan wél gedaan? Wel, de bodyparts die al een tijdje geleden groen gespoten waren heb ik eens onder de loupe genomen en ik was tot de vaststelling gekomen dat de kwaliteit van de laklaag toch niet was zoals het moet zijn: teveel oneffenheden en stofdeeltjes in de lak. Dat komt omdat ik het spuitwerk gedaan heb met enamel-verf via de airbrush, en enamel heeft het nadeel dat de verf supertraag droogt en uren lang alle stofdeeltjes aantrekt die erin blijven kleven. Bovendien ben ik niet gewoon om grote oppervlakken te spuiten met de airbrush; ik gebruik hier altijd spuitbussen voor.
Dus heb ik de laklaag gladgeschuurd met de polish set van Micromesh tot alles mooi egaal was, en er een nieuwe laag overheen gezet. Ondanks het feit dat het nu een stuk beter was, heb ik de oefening nog eens opnieuw gedaan. Telkens was het iets beter maar nog niet perfect, dus heb ik uiteindelijk 5x de laklaag gepolisht en er een dun laagje overheen gespoten. Net zolang tot het naar mijn goesting was.
Toen zijn we een weekje naar zee gegaan en heb ik de bodyparts en de decals meegenomen om ze aan de Belgische kust te kunnen aanbrengen. Dat was eens iets anders, decals zetten op een terrasje onder de parasol met een drankje erbij...
Terug thuisgekomen heb ik dan de nodige vernislagen aangebracht met Gunze Sangyo vernis. Ook hier werd ik weer met mijn neus op de feiten gedrukt: een truck kost veel verf én vernis (3 en een half spuitbusjes liefst!). Het resultaat mag er echter zijn en daar ben ik blij om, want ik wist niet goed hoe enamel verf zou reageren op de vernis. Ik ga de bodyparts nu laten doordrogen waarna ik ze nog eens ga polishen en waxen. Daarna kan het detailschilderen beginnen. Het geribbeld gedeelte van de bekleding achter de cabine bijvoorbeeld moet nog metaalgrijs geschilderd worden, de raamrubbers moeten nog geschilderd worden, enz...
Maar eerst staat er op het programma: detailschilderen en samenbouwen van de cockpit. Daarover krijg je weer een verslag eens er iets te zien valt...