View Single Post
Old 19-09-2007, 21:31
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Ferrari 250GT SWB - 1961 - Gunze Sangyo - 1/24

Dit is voor mij één van de mooiste Ferrari's die er ooit gebouwd zijn. Perfecte lijnen, en niet te extravagant. Een wolf in schaapskleren. One of my favourites

De kit is er eentje uit de "high-tech model" reeks van Gunze Sanyo, en dus zitten er een pak foto-ets onderdelen in, zoals bv ook de spaakvelgen. Maar daarover later meer.

Eerst de body. De 250GT SWB bestond in "gewone" straatversie uit metaal, en ook als "raceversie" uit aluminium. De eerste versie was meestal herkenbaar aan de bumpers voor en achter (alhoewel die er ook wel eens afgehaald werden) terwijl de raceversie die niet had. Nu is de kit een straatversie met bumpers, maar ik heb een aantal redenen om ze niet te gebruiken:
  1. Ik heb al een 1/24 straatversie gebouwd van Italeri, ik heb de straatversie aangeschaft op 1/43 van BBR en op 1/18 van CMC. Ik heb dus weinig behoefte aan nóg een straatmodel.
  2. De raceversie zonder de bumpers laat de perfecte vormen van de body veel beter tot uiting komen.
  3. De meegeleverde bumpers bestaan uit white-metal, wat ik sowieso al haat. Bovendien vertonen ze enorm veel oneffenheden zodat ik er tegenop kijk om ze mooi glad te schuren, als het al überhaubt mogelijk is.

Dus wordt het een raceversie. Dit impliceert wel dat ik vooraan, onder de pinkers, extra koelgaten moet maken die voorzien zijn van een lip die naar buiten steekt. Nadat ik de gaten geboord heb, heb ik een plastic holle buis genomen, er een reepje afgezaagd, dat plat geklopt met een hamer tot een ovalen vorm, en die in de opening gelijmd. Op de foto's heb ik de extra aangebrachte opening aangeduid met de rode pijlen, net als de koelsleuven achteraan, die ik eveneens opengemaakt heb.

Het enige wat ik nu nog moet beslissen is de koetswerkkleur. Al mijn hierboven vermelde Ferrari 250GT SWB's zijn al rood, dus ik heb veel goesting om eens een gele "Ecurie Francorchamps" versie te maken, zonder de startnummers evenwel, want ik wil het model op modelbouwwedstrijden kunnen inschrijven in de categorie "straatwagens".

Wat denken jullie? Doen?

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_ferrari_250gt_swb_01.jpg
Views:	1446
Size:	505.8 KB
ID:	7618   Click image for larger version

Name:	1961_ferrari_250gt_swb_02.jpg
Views:	1353
Size:	281.1 KB
ID:	7619   Click image for larger version

Name:	1961_ferrari_250gt_swb_04.jpg
Views:	1363
Size:	331.1 KB
ID:	7620   Click image for larger version

Name:	1961_ferrari_250gt_swb_05.jpg
Views:	1391
Size:	283.8 KB
ID:	7621   Click image for larger version

Name:	1961_Ferrari_250GT_SWB_real.jpg
Views:	1366
Size:	142.1 KB
ID:	7623  

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 20-09-2007 at 19:53.
Reply With Quote