Wie het model in Nieuwegein gezien heeft, wist al dat ik het ondertussen in witte primer en 2 lagen witte Tamiya lak gezet had. Hiervan heb ik geen foto's genomen omdat er weinig aan te zien viel, en bovendien is er niets zo moeilijk als het fotograferen en goed weergeven van een wit model (je ziet er geen diepte in).
Maar nadat we terug waren van Nieuwegein ben ik direct begonnen met het afplakken van het model, en dan is er wel iets te zien. Eerst heb ik alle contouren afgeplakt met de beruchte blauwe tape van 3M, en daarna heb ik alle vlakken opgevuld met Tamiya masking tape. Ook de binnenzijde van de Ford werd geheel afgeplakt om geen verfindringing te krijgen op ongewenste plaatsen.
Planmatig was het alleen nodig geweest om de achterbumper af te plakken omdat daarvan geen decal voorzien is in de kit, alle andere vlakken zitten in de kit als decal. Maar omdat ik niet weet of het rood door gaat schijnen door de witte decals, heb ik het zekere voor het onzekere genomen en alle witte vlakken afgeplakt. Nu heb ik zelfs nog de keuze: ofwel gebruik ik de witte decals niet en breng ik alleen de gouden aflijningen aan en de sponsors, ofwel gebruik ik ze wel en zullen ze alvast niet lichtroze worden omwille van de onderliggende rode kleur. De beslissing over wat ik juist ga doen zal ik pas kunnen nemen als de rode verf door en door droog is, en ik dus alle spuitfoutjes kunnen bijwerken heb, en wanneer de opstaande scheidingslijn tussen rood en wit weggepolierd is.
Ondertussen is het rood ook al gespoten, niet met Tamiya TS-08 Italian Red, maar wel met Tamiya TS-49 Bright Red. Dat rood komt veel beter overeen met het rood van de sponsors op het decalblad, en ook op de referentiefoto's is te zien dat Bastos voor een feller rood gekozen heeft in 1997 (mogelijk beďnvloed door het fellere rood van Marlboro op de Ferrari's in 1996)...
Ik heb eerst het bright red gedecanteerd in mijn airbrush om voorzichtig een mistcoat te kunnen zetten op de moeilijk te bereiken plaatsen zoals onder de achterspoiler en in de openingen van de voorspoiler. Dat leverde een raar effect op waarbij de mistlaag als het ware afgedekt werd met een soort van "stoflaag" bestaande uit verfdeeltjes. Na een uurtje drogen kon ik die stoflaag echter gemakkelijk wegschuren met wat 3200 grid schuurpapier en wat water.
De wet coat heb ik daarna gezet, recht uit de spuitbus.
Na enkele uren heb ik de maskeertape verwijderd om te vermijden dat de verf té droog is en letterlijk afbreekt bij het verwijderen van de tape. Maar droog is het model zeker nog niet, dus nu is het devies: AFBLIJVEN!!