Mijn grootste modelbouwprobleem is altijd weer welk model ik nu weer eens ga bouwen. Eén model bouwen betekent namelijk alle andere 260 modellen uit mijn stockpile NIET bouwen, en hierdoor duurt het dikwijls een ganse poos voor ik beslis. Ik was dan ook eigenlijk van plan om mijn 1/12 Martini-Brabham BT44B van Tamiya te gaan bouwen, tot ik op Ebay ineens op een decalsetje van Studio27 stuitte waarmee je de Porsche kan bouwen waarmee Ickx/Jöst in 1980 tweede werden in Le Mans na Rondeau in zijn gelijknamige wagen. Al jaren denk ik dat er van deze wagen geen kit noch conversieset bestaat, en dus heb ik niet getwijfeld en de decalset direct gekocht. En tegelijkertijd was de keuze ook gemaakt welk model ik zou bouwen: dit dus. (En de livery is dan toch al dezelfde als de Martini Brabham BT44B...)
Een beetje opzoekwerk naar de geschiedenis van deze wagen leerde me al gauw dat de benaming "908" nergens op sloeg en dat het in werkelijkheid een "vermomde" 936 was, die om onduidelijke redenen die naam niet mocht dragen. Het betreft het 4de chassis van de 936 dat gebouwd werd na de 3 officiële fabrieks-chassis.
Dus had ik een 1/24 kit van de Tamiya Porsche 936 nodig als basis. De vraag was alleen: dewelke? Want er bestaan er twee bij Tamiya: die van 1977 en die van 1978. Nog meer opzoekingswerk leerde mij dat de 908/80 in feite een mengelmoes is van beide modellen. Zo zag de Porsche 908/80 die ik wil bouwen er uit:
Zoals je kan zien is de algemene lijn die van de 936 van 1977, met zijn zijdelingse vleugels waartussen een grote vlakke achterspoiler zit, zoals volgende foto ons toont:
Maar achter de airscoop zitten niet de 4 luchthappers zoals bij het model van 1977, maar wel de centrale luchthapper met twee extra luchthappers die afgedekt zijn met beschermingsgaas, zoals op het model van de 936 van 1978...
Uiteindelijk besliste ik om het 1977-model te gebruiken als basis, waarop ik de aanpassingen van het 1978-model zou uitvoeren.