View Single Post
Old 12-01-2008, 21:35
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

En dus ging ik aan de slag.

Eerst werden de 4 luchthappers van het 1977-model opgevuld met Milliput. Ik verkoos Milliput boven de klassieke putty's omdat ik niet alleen de gaten moest opvullen met een stabiele pasta, maar daarna moest ik ook nog eens nieuwe gaten maken die de opgevulde gedeeltelijk overlappen. Ik moest dus kunnen snijden in een materiaal dat zeer hard werd en niet zou scheuren of afbreken als ik er begin in te snijden. Vandaar: Milliput.

Nadat de gaten opgevuld waren en goed gedroogd, kon ik in een eerste fase de ganse achterpartij mooi glad schuren zodat ik een perfect glad oppervlak had om verder op te werken.

Vervolgens heb ik op het 1978-model de contouren van de middelste luchthapper overgetekend op wat masking tape en op mijn model overgebracht. Het gat zelf werd uitgefreesd met een mini-freesje van mijn Dremel. De exacte vorm werd afgewerkt met een scalpel en een flexfile. Nu was het de beurt aan de 2 zijdelingse luchthappers. Hiervoor heb ik eerst de vorm van de afdekkingen in gaas overgetekend op wat plastic sheet, waarna ik de basis van de afdekkingen kon snijden. Daarna heb ik met metaalgaas de eigenlijke beschermkappen vervaardigd en ze op de plastic basis vastgekleefd. Ik heb even getwijfeld of het zinvol zou zijn om de luchtgaten die onder dat beschermgaas zitten ook uit te frezen, maar uiteindelijk heb ik dank zij Guido de knoop doorgehakt en ze toch maar uitgefreesd. Eens de 3 gaten een feit waren heb ik langs de onderzijde van de body met plastic strip en plastic sheet de onderkant van de luchthappers vervaardigd, zodat je er niet meer los door kon kijken en de luchtstroom naar de motor geleid wordt.

Op de foto kan je de 4 dichtgemaakte luchthappers zien, alsook de 3 nieuwe waarvan er 2 reeds afgedekt zijn met gedryfitte beschermingskappen.

Eens dat gedaan was, groeide mijn motivatie om dit model, dat in feite een erg simpel curbside modelletje is zonder motor of ophanging, tenminste aan de buitenzijde zo gedetailleerd mogelijk te bouwen. Dus werden ook de koplampen aangepakt. Eerst en vooral werden de glazen afdekkappen van de koplampen ontdaan van hun bevestigingslip die zowel vooraan als achteraan aan de glaspartij zitten en het geheel er erg onrealistisch doen uitzien. Eens ze weggeschuurd waren heb ik de bevestigingsgaten in de body opgevuld met plastic sheet. Wat overblijft zijn de klassieke openingen waarin de koplampen terecht zullen komen en die afgedekt zullen worden met glazen afdekkappen die geen bevestigingslippen meer vertonen.

De achteruitkijkspiegels van het 1977-model zaten ook op een andere plaats en dus werden de bevestigingsgaten opgevuld en werden er nieuwe geboord op de correcte plaats.

De airscoop werd een pak dieper uitgefreesd, maar helemaal uitboren durfde ik niet omdat er helemaal niets achter zit. Het is echter diep genoeg om de indruk te krijgen dat er geen einde aan komt, vooral omdat de ganse binnenzijde van de airscoop matzwart is.

Links naast de kuipzetel zitten een aantal noodschakelaars en een antenne, die bij het 1977-model trouwens buiten de cockpit zat. Daarom werd dat gat buiten dichtgemaakt en in de cockpit werden de nodige gaten geboord op de correcte plaatsen.

Ook de noodschakelaars aan de linkerbuitenzijde van de cockpit werden allemaal verwijderd en vervangen door gaatjes waarin mish-mash schakelaars moeten komen. De 3 gaten waarin tankdoppen meegegoten zaten werden uitgeboord en terug voorzien van een bodempje waarin ik realistische tankdoppen ga bevestigen.

Vooraan in de neus heb ik ook alles weggesneden om te vervangen door meer realistische onderdelen. De tussenschotten tussen de radiator en de koelopeningen voor de voorste remmen waren veel te dik en stonden verkeerd geöriënteerd. Dat werd dus gecorrigeerd, en de koelopeningen werden uitgeboord, iets wat de standaard kit niet bezat. Je ziet op de foto ook nog eens duidelijk waar de plastic sheet zit die de bevestigingslip van de glazen afdekkap vervangt.

Aan de achterzijde werden de nodige gaten geboord om de snelsluitingen in onder te brengen, en heb ik een aluminium Gurney-flap toegevoegd. De achterspoiler, die met plastic pinnetjes in de 2 zijvleugels bevestigd moest worden werd ook aangepakt. Eerst heb ik de gaten waarin de plastic pinnetjes moesten komen opgevuld om ze daarna terug uit te boren, maar dan met een realistische diameter. Ook de 2 andere gaten waarin nog regelvijzen moeten komen waarmee de spoiler in zijn exacte positie gezet kon worden, heb ik al geboord. De middensteun kreeg een extra bevestigingsoog, net als de achterste spoiler, waardoor ik nu via een metalen staaf een extra steun kon aanbrengen, net zoals bij het origineel.

Een model dat je normaal in 3 dagen ineens flanst heeft op die manier alleen al aan body-voorbereiding 3 dagen in beslag genomen. Alle details zoals racenummer-verlichtingslampjes enz. werden ook weggeschuurd, en de paneellijnen werden uitgekrast tot ik op vele plaatsen helemaal door het plastic heen zat. Om te vermijden dat je later dwars door het model kan heenkijken heb ik de paneellijnen aan de binnenzijde afgedekt met dunne reepjes masking tape.

Wat moet er nu nog gebeuren? Wel, ik heb bewust foto's genomen vooraleer ik het model met primer spuit, want dan zie je bijna niets meer van de aangebrachte veranderingen. Het is nu al moeilijk genoeg om iets te zien omdat alles wit is. Dus na het posten van deze thread ga ik het model deftig ontvetten en reiningen, waarna het eerst zal drogen en daarna een eerste mistcoat primer zal ontvangen.

Daarna zullen de wetcoats volgen waarna ik een nieuwe update plan.

Tot dan!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_01.jpg
Views:	1621
Size:	439.7 KB
ID:	8879   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_02.jpg
Views:	1533
Size:	446.6 KB
ID:	8880   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_03.jpg
Views:	1694
Size:	415.9 KB
ID:	8881   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_04.jpg
Views:	1504
Size:	368.5 KB
ID:	8882   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_05.jpg
Views:	1485
Size:	328.6 KB
ID:	8883  

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 12-01-2008 at 23:42.
Reply With Quote