View Single Post
  #17  
Old 14-01-2008, 20:30
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally Posted by lester View Post
Guy, mercie voor de sites, ik heb al mooie foto's voor kits die ik nog moet bouwen.
Zonder dank, maat

Ondertussen heeft de body nog wat aanpassingen ondergaan.

Zondagmorgen wou ik namelijk alles in witte primer zetten, maar juist toen ik wou beginnen viel mijn oog op de koplampen in de kit: dat zijn namelijk gewoon plastic rondjes, zonder enige doorzichtige afdekking dus. Je moet ze zilver schilderen en dat moeten dan de koplampen voorstellen. Zoiets dus:



Dat trekt uiteraard nergens op, en past al helemaal niet in het plaatje van de supergedetailleerde Porsche die ik wil bouwen. Dus in eerste instantie ben ik op zoek gegaan naar 4 koplampglaasjes die pasten, en in mijn scrapbox heb ik er 4 gevonden die perfect zijn van vorm, afmetingen en profiel.

Maar mijn volgende bedenking was dan: "als ik die glaasjes gewoon langs achter ga bekleden met chroomfolie zie je nog geen diepte achter het glas". Ik wou namelijk dat je de koplampspiegels achter het glas kon zien, en als het effe kan ook de ampoules. Dus ben ik in mijn Ford Escort bouwdoos gedoken en heb ik er 4 koplampspiegels uit genomen van de verstralers (die ik toch niet ga gebruiken) en heb ik ze op maat gesneden, tot de diameter perfect overeen stemde met die van de koplampglaasjes. Op de foto zie je alle koplampen verzameld, samen met de glazen kappen waarvan ik de bevestigingslippen werwijderd heb.

Maar nu had ik weer een nieuw probleem: om de koplampen op hun plaats te kunnen lijmen moest ik 4 gaten boren in de achterwand van de zitting van de lampen. Dat bleek een heel stuk moeilijker dan ik verwacht had. De linkse ging nog van een leien dakje, voornamelijk omdat ik eerst een klein gat geboord had en daarna met een ronde vijl dat gat groter en groter maakte totdat de koplamp er ver genoeg in paste zonder er helemaal door te zakken. Maar bij de rechtse lamp ging het mis: omdat ik nu de juiste diameter kende van het te boren gat wou ik dit ineens boren met een correcte diameter-boor, maar ik schoof uit en beschadigde de ganse achterzijde van de koplamp-zitting. Dus heb ik ze er maar helemaal uitgezaagd en vervangen door een nieuwe uit plasticard. Dat had ook nog het voordeel dat ik de gaten die moesten geboord worden kon boren vooraleer ik de plasticard op zijn plaats lijmde.



Maar nog kon ik de primerlaag niet aanbrengen. Ook de achterspoiler was namelijk nog niet af: er moest nog een systeem aangebracht worden waarmee de vleugel in verschillende posities kon bevestigd worden, zoals op de referentiefoto's. En ik wou er zeker van zijn dat de achtervleugel met de bevestigingsbeugels ook nog tussen de beide "wingend-plates" paste, dus was ik verplicht om die details aan te brengen en te passen vooraleer ik de body zou spuiten.

Met aluminiumplaat heb ik smalle reepjes gesneden waarin ik nog smallere gleufjes geslepen heb met een slijpschijfje, waarna ik de vorm van de beugels kon uitsnijden. Na wat passen kon ik de 4 beugels tegen de zijkant van de achtervleugel lijmen in een positie die overeenkwam met de geboorde gaatjes in de wingend-plates.



Ok, nu kon in de body in de primer zetten. Eerst een mistlaag, daarna een wetcoat. Na een dag drogen moest ik hier en daar nog wat bijschuren en kon ik een finale mistlaag aanbrengen daar waar nodig.

Vervolgens heb ik na droging de body nog een laatste keer lichtjes "geslist" met micromesh 2400, en heb ik er een eerste mistcoat Tamiya TS-26 pure white op aangebracht. Er zullen nog 1 à 2 lagen volgen, maar dat beslis ik pas na het bekijken van de body na de volgende laag. Tenslotte moet er na het decallen nog minstens 2 à 3 vernislagen gezet worden, dus de laklaag hoeft niet per sé superblinkend te zijn. Maar effen moet ze wel zijn natuurlijk.





Terwijl de body staat te drogen, ben ik al eens gaan piepen op het decalvel van Studio27. En alhoewel de algemene drukkwaliteit en de kleurechtheid van de decals me uitermate aanstaat, is er ook iets wat ik echt niet snap. Terwijl die mannen van Studio27 op hun bouwinstructies (links op de foto) duidelijk het juiste model Porsche 936 gekozen hebben (ttz het 1977-model met de 3 luchthappers ipv 4) komt dit helemaal niet tot uiting op hun decalvel! Kijk maar rechts op de foto: de Martini-striping wordt onderbroken om te passen rond luchthappers die aan de buitenzijde van het model staan, maar die STAAN er niet meer! De decals zijn dus eigenlijk ontworpen om op een standaard 1977-model gezet te worden, wat totaal verkeerd is als je naar de referentiefoto's kijkt en zelfs als je naar de bouwinstructies kijkt! Begrijpe wie begrijpe kan! Ik zal dus genoodzaakt zijn om die gaten bij te schilderen met een dun penseeltje. Hopelijk kan ik de verf zodanig mengen dat er geen kleurverschil te bespeuren valt...



Wordt dus ongetwijfeld vervolgd...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_06.jpg
Views:	795
Size:	608.6 KB
ID:	8919   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_07.jpg
Views:	778
Size:	488.4 KB
ID:	8920   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_08.jpg
Views:	794
Size:	435.6 KB
ID:	8921   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_09.jpg
Views:	762
Size:	434.4 KB
ID:	8922   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_10.jpg
Views:	776
Size:	442.4 KB
ID:	8923  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 04-03-2011 at 10:51.
Reply With Quote