View Single Post
Old 05-02-2008, 15:03
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Veel hangt af, denk ik, van de substantie waarmee je het poeder "lijmt" op het onderdeel. Remember, toen ik de eerste keer dit gebruikte, nam ik verf om het poeder te hechten, waarbij de verf in een dun laagje aangebracht werd met de airbrush. Dat is nogal intensief werk, want je moet afplakken, verf verdunnen, spuiten, pistool kuisen, afplaksel weer verwijderen enz.

Al snel verschenen er hier alternatieve methodes, die veel sneller werken, om het pigmentpoeder aan te brengen, gaande van verdunde houtlijm, over verven met de borstel tot crystal clear. Bij al deze methodes, merk je dat het materiaal dat je aanbrengt om het poeder te laten hechten, dikker is dan een fijn laagje gespoten verf. Het resultaat kan dan ook alleen maar een dikker oppervlak zijn. Immers, het pigmentpoeder zal zijn weg zoeken tot aan het plastic oppervlak.

Is je laag 1 mm, krijg je een korst van iets meer 1 mm dikte en dus een grovere structuur. Is je laag maar een fractie daarvan, zal je pigmentpoeder ook dunner aangebracht zijn waardoor het resultaat een fijnere structuur kan zijn. Fijn modelbouwen wil ook zeggen dat je er veel tijd en energie moet insteken. Shortcuts nemen tijdens de afwerking zal altijd leiden tot een iets bruter/grover resultaat.

Reply With Quote