Waterverf en olieverf door elkaar gebruiken, daar kan ik niks zinnigs over zeggen, gewoon maar omdat ik die verven zelf nooit heb gebruikt. Dat laat ik dus aan de collega's over ...
Ik kan je wel zeggen dat je best eerst primer zet, anders kan je nooit een goeie hechting hebben voor je verf. Dat is ook het enige doel van primer: een ruw oppervlak op de ondergrond "kleven" zodat de bovenliggende laklaag een basis krijgt om op te "pakken". Als je geen primer zet, dan heeft je verf geen of moeilijke hechting, en hij gaat lossen na een tijdje. In sommige gevallen kan je de verf gewoon met je vinger van je model vegen.
Dus: altijd primer spuiten.
Ik veronderstel dat de gewone gangbare primers van Tamiya (uit spuitbus) geen probleem vormen voor water- of olieverf? Opnieuw aan oproep aan de collega's die het wel weten?
Dit is de werkwijze die ik meestal aanhoud:
- eerst je model goed ontvetten met een lauw (geen heet !!) zeepsopje,
- afspoelen onder lopend water, en laten lucht-drogen (liefst niet drogen met een handdoek want dan creëer je statische electriciteit en je model wordt plotseling de enige aantrekkingspool voor al het stof in de hele kamer ...),
- eventueel kan je het model vlak voor het spuiten van de primer nog eens afvegen met een anti-statisch doekje, maar meestal is dat niet nodig als je je model in bv een plastiek opbergbox bewaard hebt,
- en daarna primer spuiten.
- Berg je model zo snel mogelijk op in een propere opbergbox.
Ik haal die opbergboxen aan omdat ze uitermate geschikt hiervoor: ze ziijn groot genoeg en ze kosten zo goed als niks.
Succes!