View Single Post
  #1  
Old 03-04-2008, 22:04
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Ferrari 126C2 - GP Imola 1982 - G. Villeneuve - Fujimi - 1/20

Op de beurs in Jabbeke vroeg ik aan Steven op de stand van Domino of er al een foto-ets upgrade kitje beschikbaar was voor de pas verschenen 1/20 Ferrari 126C2 van Fujimi. Hij toonde me een zeer uitgebreide set van FMD, die nagenoeg de helft van de originele kit moet vervangen. Dat interesseerde me wel, en dus kocht ik de set, samen met de kit zelf die ik pas wou kopen op het moment dat er een deftig foto-ets setje voor beschikbaar was.



Het gaat dus om deze Ferrari, waarmee Villeneuve tweede werd in Imola, na Pironi. Villeneuve had de ganse tijd comfortabel aan de leiding gereden en had het bord "slow" gerespecteerd omdat Pironi achter hem tweede was en de overwinning Ferrari niet meer kon ontglippen. Maar Pironi trok zich van het bord niets aan en stak Villeneuve in extremis voorbij zodat hij ten onrechte de GP won. Villeneuve was woedend en zwoer van nooit nog een woord te spreken tegen Pironi. De geschiedenis leert ons dat hij woord gehouden heeft, want tijdens de kwalifs van de volgende GP te Zolder verongelukte de onfortuinlijke Villeneuve in een ultieme poging om de poletijd van Pironi te kloppen...

Normaal gezien begin ik altijd met het spuiten van de koetswerkonderdelen zodat ik bij een eventuele mislukking niet teveel tijd verpruts aan de rest van de bouwdoos, maar in dit geval zal ik een uitzondering moeten maken, omdat de opbouw van het chassis met de talloze foto-ets onderdelen eerst gepast zal moeten worden tegen de plastic body, die trouwens zelf ook eerst onder handen genomen moet worden met foto-ets delen.

Dus ben ik begonnen met het prepareren van de bodemplaat, waarop wel 20 sinkmarks te zien waren. Enfin, eigenlijk het omgekeerde van sinkmarks, want het waren geen gaten maar juist uitstulpingen, die iets gemakkelijker te verwijderen zijn dan de echte sinkmarks. Daarna heb ik de FE zijkanten aangebracht. De skirts, die tussen de dubbele zijwand komen te zitten, heb ik voorlopig nog niet aangebracht omdat ik wil wachten tot het chassis op zijn wielen rust en de skirts dus veilig aangebracht kunnen worden zonder gevaar voor buigen of plooien, en verder denk ik ook dat ik ze ongeschilderd ga aanbrengen omdat ze de juiste kleur vertonen van de echte skirts. Dus ipv van ze aan te brengen en dan af te plakken bij het spuiten, laat ik ze even achterwege en breng ik ze aan nadat het spuitwerk beëindigd is.



De monocoque bestaat uit twee helften. Ik heb de standaard plastic ophangingsarmen verwijderd van beide helften omdat ook daarvoor FE onderdelen voorzien zijn. De bovenste helft werd daarna voorzien van een FE afdekking bovenaan, en een paar resin onderdelen er bovenop. Het betreft een neksteuntje en een soort van sturingsdoos, die later manueel in de juiste kleur gezet zullen worden.



De onderste helft kreeg een bulkhead en FE pedalen, en momenteel ben ik bezig met het aanbrengen van de FE radiatorroosters (rechts ontbreekt er nog eentje zodat je het verschil kan zien). Ook hier zijn de nodige sinkmarks verwijderd. Van zo'n intensief FE setje zou je denken dat het tenminste compleet is, maar niets is minder waar: de drie remcilinder-containers zitten niet in de kit, maar ook niet in de upgrade set. Die gaan we dus weer moeten scratchen.



De achtervleugel werd ontdaan van alle plastic details omdat ze vervangen worden door FE details, en dus werd het chroom ook al verwijderd, want later moet de vleugel toch herspoten worden. Ook het dashbord kreeg al een FE-deel toegewezen, maar ik ben van plan om hier toch iets verder te gaan en een aantal schakelaars te vervangen door mish-mash onderdelen.



Een dryfitje ziet er zo uit. Het spuiten van de monocoque zal vermoedelijk in twee keer moeten gebeuren: eerst de binnenzijde, waarna alle details zoals dashbord, versnellingspook en stuur aangebracht zullen worden, daarna worden beide monocoque-helften aaneen gekleefd, waarna ik de lijmnaden kan wegschuren en de monocoque aan de buitenzijde zal spuiten. Een beetje de techniek van de vliegtuigbouwers dus. Ik moet wel eens nadenken waarmee ik al die grote gaten kan opvullen die er in de monocoque zitten bij het spuiten van de buitenzijde, want als ik dat niet doe worden alle details binnenin natuurlijk overspoten met aluminium-kleur en dat is niet de bedoeling...



To be continued...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1982_ferrari_126c2_01.jpg
Views:	1601
Size:	286.5 KB
ID:	9816   Click image for larger version

Name:	1982_ferrari_126c2_02.jpg
Views:	1530
Size:	238.3 KB
ID:	9817   Click image for larger version

Name:	1982_ferrari_126c2_03.jpg
Views:	1582
Size:	248.0 KB
ID:	9818   Click image for larger version

Name:	1982_ferrari_126c2_04.jpg
Views:	1566
Size:	289.9 KB
ID:	9819   Click image for larger version

Name:	1982_ferrari_126c2_05.jpg
Views:	1571
Size:	274.3 KB
ID:	9820  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote